Bloggito Ergo Sum – Jag Bloggar, Alltså är jag!

24 Jan

Bloggito Ergo Sum – Jag bloggar, alltså är jag!

Det kanske inte framkommit i bloggen tidigare men jag har en viss fallenhet för språk och läste humanistisk linje i skolan med 6 språk samtidigt. Japp. I like it!
Dessutom är matematik en annan favorit – även om dessa två inte ska gå ihop med de olika hjärnhalvorna enligt de flesta?

Jag läste latin ungefär fem timmar i veckan i två år. Jo, det är sant.
Just då var det kanske inte det roligaste, det var obligatoriskt när man läste humanistisk inriktning. Men oj, vad bra det har varit när jag läste min utbildning till sjuksköterska och också senare för att kunna lära mig ännu fler språk som är baserade på det romerska.

En del kanske tycker att latin är helt dött och att man inte har någon nytta av det – men tänk om jag en dag skulle springa på Påven liksom. Då kan vi snacka, han och jag! 😉
Dessutom är vårat dagliga liv fyllt av latinska ord som Volvo, Lego, Felix, Semper o.s.v.
Visste ni det?

12 svar to “Bloggito Ergo Sum – Jag Bloggar, Alltså är jag!”

  1. Wysteriia 24 januari, 2011 den 21:39 #

    Svar: Fixat 😉 Tog någon sekund innan jag fattade att det var i pollen man skulle göra det..haha 😉

    Jag kan flyga till Umeå om jag åker tåg till Sthlm först 🙂 Det blir dock mycket dyrare 😦 Har jobbat så galet lite i Januari så måste ha pengar kvar till Februari..får bara lön för 3 dagar..haha ;D

  2. Zarah-Lou 24 januari, 2011 den 23:20 #

    På föreläsningen Studieteknik i torsdags fick jag lära mig att matte och språk styrs av vänster hjärnhalva. Men trodde innan dess att man hade lättare för det ena eller det andra då matte var den vänstra hjärnhalvan och språk den högra, men inte alltså 😉
    Själv är jag mer ”högerstyrd”, hehe
    Min systerson Dexter har ett latinskt namn, eller det kanske inte är ett latinskt NAMN, men ett latinskt ord till namn i alla fall 🙂

    Kul kuriosa om dig by the way! 😀

  3. Helenah 25 januari, 2011 den 09:53 #

    Hm..jag har svårt för matten men jättelätt för språk. Hur förklaras det då?

    Latin behövde jag bara läsa i en skola, sen bytte jag och i den andra var det inte obligatoriskt om vi tog filosofi istället. Jag tyckte latin var svintråkigt, men visst..man ser ju var många ord kommer ifrån.

  4. Garderobsgrubbel&Byråbekymmer 25 januari, 2011 den 15:27 #

    grattis carrobarro!
    du är vinnaren i smyckestävlingen =)
    så du kan väl maila över din adress så du kan få ditt halsband?
    kram!

  5. Emma 25 januari, 2011 den 16:26 #

    Jag är faktiskt lite avis på alla som fick läsa latin.. 🙂 Vad betyder förresten Semper? (Tvivlar på att det betyder bröstmjölksersättning iallafall 😉

  6. theresan 25 januari, 2011 den 17:22 #

    Språk rockar fett!:)

    Nope, inget OB förrän efter klockan 22. Visst är dom snälla mot oss?

    • Jag skulle bli galen! Varför inte? Det säger ju sig självt att det blir tyngre att jobba på kvällar?! =(

      • theresan 25 januari, 2011 den 17:42 #

        För att inga av de beslut som tas gagnar skiftarbetarna… vi får bara sämre och sämre avtal hela tiden… det är helt sjukt…

      • Vi har ju inte heller de bästa, men det är ändå några kronor i timmen ju. Det är knasigt, alla yrken som våra borde ha bättre avtal, men tydligen är det ju ett ”kall” att jobba med sånt som vi gör 😉

  7. Jennica 26 januari, 2011 den 17:38 #

    Jag har tänkt att plugga nått språk…men det finns ju ingen tid till det just nu =( Kanske om nått år eller två…kanske tre =) Grattis till vinsten!!! Kram hunnie!!!

Kommentera

