VIKTIGT: Ice – In Case of Emergency.

13 Jan

Min vän N, A och jag tycker att det är MYCKET viktigt att alla ni där ute får kännedom om det här (om ni inte redan vet om det).

Jag måste också lägga tyngd på det som vårdpersonal själv, eftersom jag först letar efter ICE i mobilen om jag skulle springa på någon som varit med om en olycka.

ICE betyder alltså inte GLASS eller IS.
Utan helt enkelt IN CASE OF EMERGENCY.

IN CASE OF EMERGENCY

Det innebär att man lägger in sina anhöriga som ICE-kontakter i sin mobil – personer som skall kontaktas ifall ett nödläge inträffar.

När någon är med om en olycka och blir okontaktbar eller chockad och inte kan tala sammanhängande tittar vi sjukpersonal (men också polis, brandkår m.m.) i offrets mobil för att identifiera personen och kontakta närmast anhöriga. Genom att lägga in ICE i din mobil kan du underlätta om det händer dig en olycka.

Så här gör du:
Lägg in kontaktpersonerna under namnet ICE i din mobil med telefonnumret till denne.
Har man plats för att skriva relationsstatus och namn på kontakten så kan du också göra det.
I min mobil står det ”ICE mamma” och ”ICE pappa”.
Skriv också numret med formen +46 för svenska nummer, för att det ska fungera även i utlandet – där gör man samma sak – vilket är toppen om du är ute och reser och råkar ut för något!

Har du fler kontakter som man kan kontakta vid nödfall?
Skriv ICE1, mellanslag, sedan vilken relation du har till personen (t.ex. wife, husband, brother), mellanslag, och slutligen namnet på personen. Fortsätt sen att skriva ICE2 o.s.v.
Vill du inte se ICE framför personens namn när de ringer eller sms:ar kan du göra en stjärna (*) efter ICE-kontaktens telefonnummer så slipper du det!

Här hittar du information om ICE.

19 svar to “VIKTIGT: Ice – In Case of Emergency.”

  1. Sara 13 januari, 2010 den 09:17 #

    Smart det där!! =)

    Det spelar inte sås tor roll vad jag får tugga på, men väljer hellre macka än strumpa :p
    Kram

  2. Bunny 13 januari, 2010 den 09:31 #

    Är det månne jag som är ‘N’? 🙂 Men det där med stjärna visste jag inte, men jag är så van att söka på icemamma så jag tror det får vara så 🙂 Puss ❤

  3. Bunny 13 januari, 2010 den 09:35 #

    Funkade inte med stjärna hos mig… :s Puss ❤

  4. Isabell 13 januari, 2010 den 09:49 #

    Svar: Tack så mycket! Jag kämpar på, haha 😉

  5. Garderobsgrubbel&Byråbekymmer 13 januari, 2010 den 11:27 #

    det här kanske man absolut ska lägga in ja, bra tips tjejen!

  6. Bunny 13 januari, 2010 den 12:08 #

    Ddet finns även klisterlappar att sätta på telefonen där det står ICE så alla vet om det händer en något… 🙂

  7. Bella 13 januari, 2010 den 12:46 #

    jättebra att veta detta =) så tack för info:t hjärtat.. =) pöss

  8. Eva Blixman | Fotograf 13 januari, 2010 den 15:02 #

    SVAR
    Nej man får inte publicera några upphovsrättskyddade bilder UTAN tillstånd.
    /Eva

  9. Alexandraida 13 januari, 2010 den 16:10 #

    Det står redan det framför mina anhöriga super bra att folk skriver in det om det skulle hända någon olycka.
    Kram
    P.s tack för dina ord i min blogg D.s

  10. Eva Blixman | Fotograf 13 januari, 2010 den 16:58 #

    Du får inte publicera varken text eller bild (upphovsskyddat material) utan tillstånd, det spelar ingen roll om du tar en skärmdump eller ctrl C eller högerklick eller hur du än gör. Det är förbjudet enligt upphovslagen.

    • Jag skrev inte att JAG inte vet det. Jag skrev att MÅNGA nog frångår det – för att det inte är samma sak som att ta bara fotot rakt av.
      Generellt sett så tycker jag att många verkar missuppfatta varandra på nätet över huvud taget. Det borde finnas något verktyg för förståelse över internet…

  11. Yoana 13 januari, 2010 den 19:34 #

    Söt blogg:D läget?

  12. Linda 13 januari, 2010 den 19:46 #

    Ja vi hade verkligen en toppen resa London är för underbart verkligen!
    Nu finns det mera bilder-London dag 2 i min blogg,hihi…många bilder blev det. Dock lite av is på dig som åker t Thailand, men vi skall börja spara till vår nästa resa nu igen..=)

    • Man behöver ju inte alltid åka långt bort för att njuta och få det mysigt! 🙂 Men jag håller Thailand varmt om mitt hjärta och det är mitt andra hem så det är klart att jag längtar något fruktansvärt 🙂
      När och var blir nästa resa då tro?

  13. Malin 13 januari, 2010 den 22:33 #

    Åh vad bra med denna påminnelse. Jag hade mina närmaste som ICE i förra mobilen men nu har jag glömt! Bäst att sätta igång att skriva in direkt! 🙂
    Hur e livet annars? Kul att resa iväg snart? 🙂
    Kram
    M

  14. Julia - Älska utmaningen! 14 januari, 2010 den 00:16 #

    Bra info som fler behöver ta vara på. Det hjälper oss alla =)

  15. marica 15 januari, 2010 den 19:40 #

    Det har jag i min telefon, min pappa fick mig att trycka in det! Det är verkligen bra!! **KRAM**

Lämna en kommentar