Tandläkartips

5 Jan

10 svar to “Tandläkartips”

  1. Mira 5 januari, 2011 den 21:54 #

    KKK resort bodde vi på när vi var till KKK =) Ska verkligen kolla in stranden, faaan va kul!♥

    Yes, jag dyker – tog dykcert här hemma i Sverige för ett par år sen. Uppdyk i november i minusgrader och snöväder, kul när man såg typ 1 meter framåt 😉 Vilken skillnad det var att dyka i Thailand sen, rena rama barnleken haha. Har inte dykt på flera år nu, längtar. Vill dock bara ”cocktaildyka” nu, inte gå så djupt eller nåt. (har varit på 30 som mest). Man blir lite harig när det gått lång tid.. Är ju rädd för djupt vatten oxå och skulle ALDRIG snorkla – det är läskigt. Men att dyka känns som att vara i en låtsasvärld tycker jag. Det enda man inte bör göra är att titta upp, man får ju faan omvänd höjdskräck. Har du dykt länge?

    Jag har bara varit till Bangkok, Phuket (me not like!), Khao Lak, KKK och Koh Chang. Khao Lak är som sagt favoriten tillsammans med KKK.
    Undrar om det finns bra tandläkare i Khao Lak 😉 Annars får man väl ta en tur till Phuket iallafall. Vi har inte bestämt om vi ska till Bangkok än, vet att maken vill dit och shoppa medan jag inte tycker vår dotter har så mycket glädje av det än. Sist gjorde vi en snabbis dit, sov en natt på Pathumwan Princess (i MBK) och shoppade i två dagar. Alldeles lagom 😉
    Har du nå fler tips i närheten av Khao Lak så får du gärna hojta till! =)
    Ha en fin kväll, kramis

    • Jag gillade KKK Resort (var där i mars i år), men bodde på C&N Resort förrförra året och det var ju betydligt lugnare 😉 Gillar inte när det är för mycket svenskar och KKK Resort är ju ett Apollohotell så det blir väl lätt så då? 🙂 De hade i alla fall god frulle och mysiga rum, fast jag råkade på mina mardrömsdjur där och ingen annanstans, fast att det var ”finaste” stället vi bodde på under resan – nämligen KACKERLACKOR!! BRRRR. Avskyr dem! 🙂
      Jag har bara dykt i fyra år än så länge, men provat på det tidigare innan jag tog mitt cert också. Jag dyker dock inte i Sverige eftersom jag fryser även i Thailändskt vatten och hatar maneter 😉 Så det får duga med Thailand 😉
      Jag gillar inte heller Phuket, men har ändå varit där ett par gånger, mest för att jag varit ute och rest länge (blev 2 gånger under min 13-veckorstripp 2007) och det finns ju en del att göra och så på den ön (och dessutom finns världens bästa tandläkare!) 🙂
      Jag gillar BKK – har vänner som bor i utkanten av stan mot havet och brukar spendera flera dagar där på vägen dit och hem (shopping, slapping vid poolen och massa annat skoj).
      Annars kan jag rekommendera att ta någon dagstripp till Khao Sok, men då inte med små barn eftersom det är mitt i djungeln. Jag gillar Khao Lak och också ”Paradise Beach” i norra änden av Khao Lak. Sen gillar jag Ao Nang också – det är inte så långt ifrån Khao Lak och går lätt att kombinera tillsammans med KL om man är borta ett tag 🙂 Där finns ju också lite mer butiker och grejer att göra och framför allt bra med utflykter över dagen till fina öar och stränder 🙂
      Ha en jättebra kväll du med – skoj att du kikade in igen!
      Kram Carro

  2. Freedomtravel 5 januari, 2011 den 22:18 #

    SV: Tack för din kommentar! Jo, jag om någon borde ju veta det där med överförskrivning av antibiotika… Jag skrev en uppsats om den globala antibiotikaresistensen under min Masterutbildning i folkhälsovetenskap på KI. I många länder (Asien, Afrika) kan man ju dessutom plocka ut antibiotika utan att träffa en läkare först. Jag läste också många skräckhistorier om hur antibiotika används fel i Afrika, exempelvis flera barn i samma familj delar på en kur för att det blir billigare osv. Så självklart har du rätt!

    Jag brukar dra mig väldigt länge innan jag går till en läkare för förkylning. Den här gången har symptomen förvärrats efter en vecka med tilltagande halsont, ökamde feber och andra mindre trevliga symptom som jag inte har lust att beskriva i detalj… 😉

    Jag misstänker att det är en bakterieinfektion, så yes, jag tar antibiotika den här gången. Egentligen vet jag inte om det är rätt eftersom de inte gjort någon odling (och det bör man förstås), får erkänna att jag går på min känsla och tidigare erfarenheter av bakterieinfektioner…

    • Jamen då så – då vet du ju väldigt väl vad jag menar! 😉 Och har du andra symtom än vid vanlig förkylning så har du nog rätt i att det är bakterier som spökar 😉 Tänkte bara att du kanske inte visste 😉
      Hoppas att du snart är piggare igen!

      Ps – det där med antibiotika runt omkring i världen är skrämmande! Själv är jag allergisk, så jag slipper oroa mig för det även om jag tillbringar mycket tid i Thailand o.s.v. 😀

  3. Marie. 6 januari, 2011 den 12:16 #

    Ska du ut på öarna neråt Malaysia? Vi va ju på Koh Lipe förra året, och det fanns många andra fina små öar som var än mindre exploaterade, finfint! =) Ja men du det vore ju häftigt! Har du din mobil med dig eller går ut på mejlen nå då du är där?
    Fundera lite på tandläkarn, jag har ju ett litet hål som skulle behöva lagas plus att jag har en tand som skulle behöva rotfyllas och det kostar flera tusen här hemma, är det nåt man skulle våga göra där borta tror du? =/ Kram!

  4. Bunny 6 januari, 2011 den 16:14 #

    På tal om tandläkare, du har ett svar att hämta där du ställde en fråga… Hos en av mina bloggvänner 😉

    Puss ღ

  5. Jennica 6 januari, 2011 den 16:18 #

    Jag har världens bästa (och sämsta) tandläkare =)
    Han är den första som fått mig att vara lugn och ta bedövning!! Han tar emot mig direkt när det är akut…MEN jag får inte bleka mina tänder…hahahaha…har frågat honom varje gång…men icke…skadar för mycket…så jag har faktiskt låtit bli =)

    • Det beror ju på vad för slags blekning man gör – men många är inte bevisade att de inte skadar tänderna eller tvärt om 😀 Så det här året ska jag bara PUTSA tänderna och kolla dem – jag har aldrig haft något hål och tror inte att jag har det nu heller (hoppas hoppas!) 😀

Lämna en kommentar