Deadline.

3 Jan

Imorgon har vi deadline i skolan.
Alla uppgifter ska vara inlämnade till den här kursen och på måndag flyger vi återigen upp till Umeå för att avsluta denna kursen och påbörja de nästkommande.

Idag har jag och Camilla suttit framför datorn mesta delen av dagen, vi har sammanställt informationsbrev och svarsbrev inför magisteruppsatsen som ska skrivas hela vårterminen och också gjort en powerpointpresentation för våran redovisning nästa vecka. Den är inte riktigt klar än, utan fler sidor kommer att tillkomma inför nästa vecka.

Förutom detta har vi gjort hur mycket som helst den här kursen och skrivit en sidådär 200(!!) sidor arbete eller något liknande i våran lilla basgrupp.
Ett stort arbete om vardagspediatrik (barnsjukvård i vardagen), ett nästan lika stort barnhälsovård (BVC) och skolhälsovård, ett eget-valt-case där Camilla & jag skrivit om ”Fysisk inaktivitet och ohälsa hos barn” och så ett eget case om amning.
Jag tror inte att många förstår hur det är att plugga på avancerad nivå på högskola/universitet.
Jag hade INTE föreställt mig hur mycket krav som ställs eller hur mycket som ska göras (vilket så klart är olika från ort till ort, men i Umeå är det stenhårt). Allting ska dessutom innehålla evidensbaserad forskning med vetenskapliga artiklar som styrker det man skriver, samt rätta källhänvisningar i flytande text enligt Backman (urk för honom!).


Vardagspediatrikfallet – det största – på 74(!!) sidor…


BVC-Caset (på ”bara” 33 sidor)…


Skolhälsovårdscase (36 sidor)


Eget-valt-Case (Fysisk inaktivitet och ohälsa hos barn) på bara 11 sidor 😉

 

… och här är våra förväntade studieresultat under kursen som snart är slut!

  • beskriva organisationen av barn- och skolhälsovård och redogöra för aktuell lagstiftning samt analysera och diskutera samhällssyn, genus, makt, klass och etnicitet i relation till hälsovård för barn och ungdom.
  • beskriva, bedöma och genomföra vaccinationer till barn och ungdomar enligt gällande regelverk och praxis
  • beskriva och bedöma tillväxt, psykomotorisk utveckling och hälsa bland barn och ungdomar.
  • identifiera och åtgärda barns och ungdomars/familjers omvårdnadsbehov vid såväl vardagspediatriska problem som vid komplexa vårdbehov samt utvärdera effekten av vidtagna åtgärder.
  • beskriva normal uppfödning, identifiera och åtgärda amningsproblematik samt utvärdera effekten av vidtagna åtgärder.
  • identifiera barn och ungdomar som far illa och familjer med behov av särskilt stöd samt vidta lämpliga åtgärder och utvärdera dessa.
  • analysera livsstils- och olycksfallsrisker bland barn och ungdomar, genomföra och utvärdera förebyggande åtgärder.
  • beskriva och bedöma neuropsykiatriska tillstånd och psykisk ohälsa bland barn och ungdomar.
  • formulera en klinisk frågeställning inom ramen för relevant ämnesområde.
14 svar to “Deadline.”

  1. JessicaFK 3 januari, 2011 den 19:29 #

    om jag säger så här.. hmm.. jag blir faktiskt skrajj över att läsa till Ssk när jag ser hur mkt du får slita till specSsk.. uj uj uj..

    Lycka till med pluggandet och trippen till Umeå!
    Kram

  2. Zarah-Lou 3 januari, 2011 den 19:52 #

    hahaha, ingen fara! xD

    Jo, Cook Islands skulle jag absolut vilja åka till! 😀 Det är dock ingenting vi har planerat utan det är bara lite utav en önskedröm (bland många andra), haha!

    Vi var i Mexico nu i nov, och vi åker nog tillbaka redan nu i vinter (2011), sedan står Zanzibar på tur, men SEN vet man ju aldrig! ;D

    Hoppas ni kommer iväg dit! Hade varit jättekul att följa! 🙂

    Oj, kartorna hittade jag när jag googlade på typ ”worldmaps”, men det var väldigt, väldigt länge sedan.. har dock för mig att det kan ha stått något på dem för jag minns att jag satt och fyllde i kanterna på vissa länder i PhotoShop efter att jag hade hittat dem 🙂

    • Ja, Cook är en DRÖM! Men kanske kan bli en verklighet någon dag? Vi är inte heller benhårda på att man måste gifta sig ett år efter att man förlovat sig (vi förlovade oss i september i år), utan det kan dröja ett par år, men det kommer att bli NÅGON gång i alla fall 😉
      Mexiko kan jag tänka mig är superhärligt! Jag vill också åka dit, har en kompis som bor där borta, som jag träffade under min backpackingtripp för några år sen, och som vill att jag ska hälsa på. Och Zanzibar ja – det vore något! Min vän var där på bröllopsresa i höstas och hennes foton var INTE fy skam! 😉

      • Zarah-Lou 3 januari, 2011 den 20:01 #

        Vi förlovade oss i Mexico men kommer inte heller att hålla på traditionen.. det gjorde vi inte heller från början då det var jag som friade, och så vitt jag vet var det inte skottår förra året? 😛

        Man ska inte stressa! 😉

        Mexico rekomenderar jag så FETT jävla mycket, hoho!
        Det var verkligen vår livs resa! Vid intresse så finns en hel Mexicokategori i bloggen. Jag ÄLSKAR att följa andras resor så jag vill verkligen föreviga vår resa i bloggen. Självfallet för vår egen skull, men det är alltid kul att dela med sig 🙂

        Zanzibar verkar otroligt härligt, men gillar framförallt att man kan få en paradisresa (själva Zanzibar) och safariresa (Tanzania) i ett! 😀

        Cook-öarna ser ju bara helt magiska ut i allmänhet 😉

      • Herregud – tjejen som friar när det INTE är skottår – vilken katastrof! 😉 Haha – skojar bara! 🙂 Jag håller inte alls på seder och bruk och jag är (gud hjälpe mig) inte troende heller 😉 Så det kommer inte bli något bröllop i kyrkan (som det SKA vara?) *blink*
        Nä, varför stressa liksom – man har ju ändå hela livet på sig om det verkligen är rätt person?!

        ”Inte glömma att skriva upp Mexiko på listan över länder som ska besökas”…. CHECK! 😉
        Annars är ju jag en äkta Thailandsjunkie och åker dit varje år (och en massa andra ställen för att inte anses vara tråkig och åka till samma land. Haha.) Varit där än (frågar innan jag kollar på kartan)?

  3. Zarah-Lou 3 januari, 2011 den 19:57 #

    Hej, hej, stalkeroffret här igen! *LOL*

    Jag ser att kommentarerna tickar på, håller på och fixar lite i bloggen och kan inte låta bli att läsa dem mellan varven! *fniss*
    Jag kommer snart att publicera dem, men svarar här så länge ;D

    Tokinat är OTROLIGT bra! Det är mitt absoluta favoritobjektiv just nu! Det är ljusstarkt vilket jag ÄLSKAR, jag vill inte köpa objektiv som har en bländare på över 2,8 längre, haha!
    Det är jävligt kul med vidvinkel men det är inte i alla situationer det är så bra/lätt att använda, men jag rekomenderar det verkligen om man har ett bra ”vardagsobjektiv” sedan innan 😀

    Och vill även påpeka att jag absolut inte tar illa upp av dina kommenterar, det är bara kul! ;D

    • Stackars dig, börja det nya året med att få en stalker! 😉 Haha 🙂
      Japp, kommentarerna rullar in på snabba band, det kanske kommer fler här under kvällen när jag kollar igenom din blogg – jag gillar den! Och du verkar gilla precis samma saker som jag – resa, fota och en massa annat!

      Det är inte så viktigt med att publicera, det är roligare att få svar 😉
      Förstår att du gillar Tokinat! Jag har hållt på det, klämt på det och provat på det inne i butiken, men inte fått prova på det IRL än… funderar fortfarande på att köpa det, har en del objektiv redan som det är, men vill ju hela tiden ha fler! Kan man ha för många?! 😉

  4. Zarah-Lou 3 januari, 2011 den 20:27 #

    haha, visst är jag förskräcklig som inte följer alla traditioner? ;D
    Vill inte heller gifta mig i kyrkan, eller bli vigd av en präst. Är inte döpt och gick ur kyrkan för några år sedan så jag är långt ifrån troende 😉
    Gifter mig hellre på en strand än i en trång kyrka, hehe

    Thailand har jag tyvärr inte varit it. Vill verkligen dit! (Eller ja, jag vill ju typ se ALLT i världen!) – hade varit underbart att få resa runt i Thailand och se alla öar och fina stränder!
    Är dock lite rädd för kubmaneter, märks de av på något sätt? Du som varit där mycket?
    Har hört att de förökar sig då havssköldpaddorna håller på att försvinna, de äter ju annars maneterna..
    Så fråga två; ser man mycket havssköldpaddor i Thailand?

    • Oh ja – förskräckligt förskräcklig! 😉 Haha.
      Jag tycker det samma, det skulle kännas falskt att stå framför en präst och lova evig trohet för Gud när man inte tror på något sånt. Jag accepterar alla andras vilja, men jag själv vill inte! 🙂 Barfota i sanden is da shit för mig!
      Kubmaneter ja… de finns ju där… men jag skrev ett inlägg om det rätt nyligen…. ska se om jag hittar det…. *går iväg och letar*….

      https://spindeltjejen.wordpress.com/2010/11/21/jag-blir-sa-arg/
      Sådär ja! Läs och begrunda 😉

      Sköldpaddor ja – vilka underbara varelser! Till råga på allt så dyker jag ju och då ser man ännu fler – framför allt på västkusten av Thailand! Så det kan du allt få se! =)

  5. Emilia 3 januari, 2011 den 21:18 #

    Jisses vad du är duktig!! Heja 🙂
    Kramar

  6. Garderobsgrubbel&Byråbekymmergg 3 januari, 2011 den 21:18 #

    tack fina carrobarro för svaren

    nu en fråga, jag ska få ta prov/tester för sköldkörteln nu på vc..vilka ska jag se till att de tar?

    kram

    • Varsegod! 🙂

      De ska ta ett tyroideastatus eller med lättare ord: sköldkörtelstatus (T3, T4 och ett TSH). Passa även på att ta en blodstatus för att kolla hur dina blodvärden ser ut, om det skulle vara så att du har järnbrist eller något annat som spökar också (det är vanligt hos oss kvinnor).
      Kram på dig!

  7. Suss 3 januari, 2011 den 22:16 #

    Vad duktig du är hjärtat =) Är superimpad stora kramen till dig

Kommentera

