Att hamna i en fälla.

5 Nov

8 svar to “Att hamna i en fälla.”

  1. Marie. 5 november, 2010 den 14:12 #

    Man kan tycka att Det inte ska behövas alltför hög utbildning för att kunna räkna ut hur mycket pengar man får in och hur mycket man sen kan göra av med, men uppenbarligen har vissa svårt för det.
    Dom verkar leva i nån slags fantasivärld.
    Puss å kram på dig

  2. Wysteriia 5 november, 2010 den 14:37 #

    Jag kollade också på lyxfällan igår. Jag förstår verkligen inte hur en del kan sätta sig själva i såna hemska situationer! :I Fast det är jättebra för jag har blivit totalt avskräckt från kredit o kommer ALDRIG handla på det..HAHA ;D

  3. Åsa 5 november, 2010 den 15:03 #

    ja vet ja blir så arg när ja ser lyxfällan.. puckon.. jag tar aldrig lån eller handlar på kredit skulle aldrig falla mig i o göra de!! de lönar sig aldrig.. bättre o spara o handla när man har råd..

  4. johanna 5 november, 2010 den 15:38 #

    Efter att ha varit i den jävla knipan jag varit med väntan på att a-kassan ska få tummarna loss, hållt på att nästan bli vräkt pga av dom osv så förstår jag dom till en viss del…..det blir som en ond cirkel ..Vissa har lättare för att ta sig ur ekonomiska bekymmer,vissa inte….Har du samam åsikt om andra beroende typ alkohol eller droger..samma sak där, inte bara så lätt att sluta när man väl satt igång karusellen….

    Du ska vara glad att du aldrig haft bekymmer med pengar,att du har föräldrar som hjälper dig då det kniper osv….Puss hjärtat !

  5. Freedomtravel 5 november, 2010 den 15:53 #

    Jag håller med dig om att det är svårt att förstå. För mig har det alltid varit självklart att man inte kan handla om man inte har pengar. Men jag har börjat förstå att detta är något jag har med mig från uppväxten och från mina föräldrar… Jag har förstått att andra har lärt sig av sina föräldrar att det är ok att låna och vuxit upp med det sättet att hantera pengar. Och då blir det kanske mycket svårare… Mer hushållsekonomi i skolan kanske?

  6. Bokmalen 5 november, 2010 den 16:18 #

    Tyvärr är det ju så att alla dom här ”snabblånen” som man blir erbjuden utan säkerhet å så används av dom som INTE ska låna!!! Borde va förbjudet att låna ut utan säkerhet, tycker jag…
    Men sen är det nog så att vår generation är lite för bortskämda. Vi vill ha ALLT på en gång. Ett stort hus, fullt inrett med märkesmöbler, 2 fina bilar, nya mobiler å märkeskläder till barnen. Det är ju inte många som har råd med allt i längden… Tror att många inte fått lära sig hemifrån att man överlever om man sparar till saken å längtar en stund…
    Visst ska vi ses i veckan. Jag jobbar halv tre till halv tolv, måndag till torsdag. Ledig fredag.
    Så nån tid borde vi kunna få till tycker jag!??
    Kramen, Maria

  7. Petra 5 november, 2010 den 16:29 #

    Såg också Lyxfällan igår och det är rätt skrämmande att man köper en ny hoj men inte har mat till barnen. Men det ohälsosamma shoppandet är ju ett slags beroende precis som Johanna skriver. Man hoppas ju att folk får hjälp. Jag shoppar en del och ibland känns det sjukt hur mycket pengar man spenderar. Skulle dock aldrig shoppa om jag inte hade råd.

    kram

  8. Anna 5 november, 2010 den 18:29 #

    Jo, de är ganska söta (o)djuren mina 🙂

    Jag förstår inte heller hur folk tänker med när man ser på Lyxfällan, jag kan förstå om man tar lån för att köpa ett hus osv men inte för att man nöjesshoppar hela tiden. De på lyxfällan skulle ha bott tillsammans med min karl, han tar aldrig något på kredit utan betalar allt kontant, skulle han inte ha den summan så skulle han spara till han kan gå och betala det kontant 🙂

Kommentera

