Jag är sjuk.

6 Jul

Jag är sjukligt trött. Hela tiden. Därför orkar jag varken blogga eller kommentera särskilt flitigt just nu.
På det hela så jobbar jag mer än 100% just nu och har även fullt upp med flytten och fotande av bröllop i helgen och nästa helg. Jag jobbar också nätter nu mestadels och det är ingen bra kombination när man har blodbrist och hypotyreos tydligen.
Hoppas att ni har överseende med min bloggbrist och att ni ändå kikar in lite då och då.
När jag börjar bli piggare och mår bättre kommer jag igång igen!
STOR KRAM!

Ja… det förklarar ju många av mina konstiga symtom och varför jag börjat glömma så mycket och har ”restless arms/legs”, huvudvärk varje dag, känner mig plufsig och svullen, torrt/risigt hår, illamående, hjärtklappning, nackont m.m.

Hypotyreos – Underproduktion av sköldkörtelhormoner.
Symtom:

– B 12 – brist
– Blekhet
– Bradykardi (Långsam hjärtfrekvens)
– Bröstsmärtor
– Depressioner/känslomässig instabilitet
– Domnande fingrar/händer och tår/fötter
– Fibromyalgi
– Frusenhet, låg kroppstemperatur, köldkänsla
– Förstoppning (eller diarré )
– Glasbubble-känsla och ”brain-fog”
– Glömska
– Heshet
– Huvudvärk
– Håravfall, torrt, tunt och/eller risigt hår, glesnande behåring på kroppen
– Hårda tunga hjärtslag/hjärtklappning
– Högt kolesterol
– Ingen ork, lust
– Ingen/låg sexlust
– Kall hud
– Karpaltunnel syndrom (kroppsdelar domnar bort pga av klämda nerver)
– Koncentrationssvårigheter
– Ledvärk
– Låg kroppstemperatur
– Låg motivation
– Låg puls
– Långsam tankeverksamhet, tappar ofta orden/tråden
– Långsammare längdtillväxt hos barn:
– Långsamt tal
– Lägre/mörkare/grövre röst hos kvinnor
– Lättretlighet
– Menstruationsstörningar (rikliga menstruationer, långa avstånd, utebliven menstruation)
– Mental och kroppslig tröghet
– Minnesluckor
– Minskad aptit
– Missfallsrisken ökar, svårare att bli gravid
– Muskelkramper
– Muskelsvaghet
– Muskelvärk
– Myxödem (Svullen, degig hud)
– Myxödemkoma (svullnader och kroppslig och mental tröghet ända fram till mental frånvaro)
– Nattblindhet (sämre mörkerseende än normalt)
– Nedsatt hörsel
– Nedsatt kondition
– Nervositet
– Ont i nacken
– Panikångest
– Sköra/trasiga naglar
– Smärtor allmänt i kroppen, ev. vandrande
– Stelhet
– Svullnader, främst i ansiktet, runt ögonen, på händer, fötter och underben
– Sänkt andningsfrekvens
– Sömnbehovet ökar överdrivet mycket, alternativt sömnsvårigheter
– Tandproblem
– Tinnitus
– Tjock tunga
– Torr/grov/läderaktig hud
– Tryck över halsen, svårt att svälja
– Trötthet
– Tvångsföreställningar/besatthet
– Urinträngningar
– Utslag
– Viktuppgång eller viktminskning
– Värmeintolerans
– Yrsel
– Ögonproblem (tex sämre syn, och/eller torra, svidande, svullna eller värkande ögon)
– Ömhet i fotsulorna

15 svar to “Jag är sjuk.”

  1. marica 6 juli, 2010 den 20:00 #

    Usch jag känner igen mig så mycket i det här… idag är min kropp sååå svullen och jag är jättetrött.. Hoppas att de kan hjälpa dej så att du får må bra min vän, KRAM

  2. Emilia 6 juli, 2010 den 20:15 #

    Krya på dig nu tjejen o se till att bli bra igen, det är det allra viktigaste!!
    Kramkram

  3. Suss 6 juli, 2010 den 20:21 #

    JAg hoppas att du snart mår bättre hjärtat, får du börja äta Levaxin? Sköt om dig och jobba lugnt tusen kramar

  4. Petra 6 juli, 2010 den 20:24 #

    Hoppas att du snart mår bättre gumman!

    kram

  5. Malin 6 juli, 2010 den 20:45 #

    Hmmmm, med den långa symptomlistan kan nog alla pricka av minst 10 saker som stämmer! 😉

    Du får krya på dig tjejen!

  6. Sara 6 juli, 2010 den 20:47 #

    USCH och fy!
    Vad gör man åt sånt?
    Jag kikar varje dag och längtar efter inbjudan på coffeeee! KRAM! Tänker på dej!

  7. Bella 6 juli, 2010 den 22:26 #

    jag förstår om du inte orkar gumman. Hoppas du snbart känner dig piggare ❤ puss

  8. Therese 7 juli, 2010 den 09:10 #

    ”Välkommen” till struma-träsket vännen. Det bästa är att det går att bota. Det kommer bli bra. kramar

  9. Lotta 7 juli, 2010 den 10:24 #

    Det låter inte alls kul hjärtat. Hoppas du får rätt hjälp nu, och tar hand om dig! Kram!!

  10. Emma 7 juli, 2010 den 12:47 #

    Hoppas du mår bättre snart vännen.. Antar att du kanske fått lite piller att stoppa i dig iallafall.. Stor kram!

  11. Carina 7 juli, 2010 den 12:58 #

    Hoppas du mår bättre snart!

  12. Anna-Karin 7 juli, 2010 den 16:29 #

    Förstår fullkomligt! Hoppas dett släpper snart och att du får rätt hjälp! Kanske ska du inte jobba mer än 100% Kroppen behöver lite vila tjejen! Vet att du älskar jobbet men det är viktigare att du mår bättre! Var rädd om dig det finns bara en av dig du vet
    Kram

  13. Annis 7 juli, 2010 den 20:21 #

    Jisses… det var en lång en lista! Skönt att du fått veta vad tröttheten beror på hjärtat så du kan bli bättre å piggare igen 🙂 Pusspuss ❤

  14. Malin 7 juli, 2010 den 20:44 #

    Hej gumman!
    Ta hand om dig och strunta i bloggen och kommentarer tills du orkar! Bloggandet ska ju inte vara en börda. 🙂 Jag lovar att fortsätta kolla in din blogg även om dina inlägg är lite mindre frekventa!:)

    Kramar
    Malin

  15. Linda-Marie 10 juli, 2010 den 22:04 #

    Lilla vännen! Inte roligt att höra men jag tror du tycker det är skönt att veta varför du är så trött! Hoppas att du snart känner dig piggare! Skulle gärna titta över nån dag när du orkar saknar dig! PÖSS ❤

Kommentera

