En hjälte på andra sidan jorden.

20 Jan

Som vanligt börjar jag ”morgonen (lite sen morgon idag med tanke på att jag har jobbat inatt) med att läsa nyheterna på Aftonbladet. Kikar runt lite och läser om all tragedi på Haiti och om kylan som är på väg att drabba Sverige igen.

Igen? Vi har ju haft snö liggande i drivor sen i mitten av december när jag och darling kom tillbaka från värmen i Egypten. Och idag blåser det och snöar hur mycket som helst. Jag kommer med sannolikhet att förvandlas till en snögubbe under min promenad ner till stan senare i eftermiddag när jag ska möta upp Monica för att fika!

Mitt i allt hamnar jag på en sida på Aftonbladet som pratar om en läkare som är iväg och jobbar i rasmassorna borta på andra sidan jorden. Läkare utan gränser. Vilket jobb de gör!

En liten flicka som hittas svårt skadad efter 4 dygn i rasmassorna och en svensk läkare som är där och hjälper till.
Henrik Jörnvall. Vilken hjälte!
Jag har jobbat ihop med honom uppe i Stockholm och han är verkligen en hjälte som åker iväg sådär och hjälper till! Det är inte första gången som han är iväg med Läkare utan gränser.

(Dessutom är han grymt duktig på att fotografera och har fotat en massa under sina resor runt världen. Hans hemsida för foton hittar ni HÄR).

Jag vill passa på att ge beröm till ALLA som är där borta och hjälper till: Läkare, sjuksköterskor, städare, arbetslösa, brandmän, poliser. ALLA som åker iväg för att hjälpa till när katastrofen slår till.
Det ni gör är för mig och många andra hjältedåd.

7 svar to “En hjälte på andra sidan jorden.”

  1. Bunny 20 januari, 2010 den 16:50 #

    Vad vi tänker lika 🙂 Jag skrev om mina hjältar ambulansförare och alla andra som jobbar treskift när mamma låg inne… 🙂 Puss ❤

  2. johannas fotoblogg 20 januari, 2010 den 17:07 #

    kan bara säga en sak. oj.

  3. Anna-Karin 20 januari, 2010 den 18:46 #

    ja visst är de imponerande som klarar av att åka och jobba under de promisserna! De är guld värda!
    Ha en bra dag tjejen
    Kram

  4. Malin 20 januari, 2010 den 20:30 #

    Jag kan bara hålla med dig om att de som hjälper andra i nöd är fantastiska! 🙂
    Jag har haft en mycket bra helg och veckan har fortsatt vara ganska trevlig den med! 🙂 Hade du det bra i Helsingborg?
    Kram
    M

  5. Kan Dee Drawings 20 januari, 2010 den 21:04 #

    Åhhh vilken liten stackars Tufsa, det gör ont i hjärtat!

    När det gäller plagget och röda hjärtan så tycker jag med att det är fint, men känner ändå att jag skulle vilja ha en färg som jag inte haft tidigare, så vi får se vad det blir.
    Tror nog jag testar flera olika och visar sedan.

    Kram Kan Dee

  6. marica 20 januari, 2010 den 22:23 #

    Beundrar dem! Fy det är så hemskt o otäckt det som hänt 😦

    **KRAMMMMMMMM**

  7. Peter Landin 21 januari, 2010 den 10:09 #

    All ära till de som åker ner och hjälper till, men ändå kan jag inte låta bli att skriva detta, vi har ju faktiskt ont om läkare i Sverige, så varför inte ta om hand om våra egna först innan vi åker iväg och räddar andra?? =/
    Nån vänlig själ som vill svara på det?

Kommentera

