Vaccineras eller inte vaccineras?

18 Nov

Som sjukvårdspersonal och framför allt sjukvårdspersonal som jobbar med barn får man dagligen frågan vad jag tycker om att vaccinera sig mot just svininfluensan och framför allt barn.

Jag tycker att det är jättesvårt. Det finns inget svar som är rätt eller fel och vart man än vänder sig så får man olika svar från olika personer beroende på vad de anser och tycker.
Jag har försökt att vara neutral inför det hela när det gäller att dela med mig av mina åsikter.

Men här kommer i alla fall nu några:

Självklart tycker jag att man ska vaccinera sig mot influensan.
Jag tillhör riskgrupperna och riskerar därför att bli riktigt dålig om jag blir smittad. Framförallt tänker jag på riskgrupperna som är för unga eller gamla för att vaccinera sig och därför riskerar att bli utsatta av äldre/yngre som valt att inte vaccinera sig.

Däremot tycker jag att det är upp till var och en att välja – jag tror att de som avstår anser sig ha rätt bra orsaker till varför de inte gör det – som att de är extremt stickrädda eller allergiska mot något i vaccinet. Eller så kanske man har reagerat väldigt negativt vid tidigare vaccinationer.

Den nya influensan A(H1N1) eller också ”Svininfluensan” som den kallas är INTE som vilken vanlig influensa som helst.
Det är en pandemi och den sprider sig fort. Mycket fortare och hårdare än vad en vanlig influensa gör.
Jamen… säger ni då…. det dör ju MASSOR av folk varje år i influensan?
Ja. Det gör det. Men skillnaden är att det är YNGRE som dör och inte de gamla som brukar ”stryka med” pga dåligt immunförsvar m.m.

Inne på smittskyddsinsitutet finns veckorapporter som man kan följa ordentlig statistik på. Där ser man kurvor på hur influensan utvecklar sig jämför med tidigare influensor, vilken ålder som drabbas och hur många i varje län.

Kvicksilvret då? Som så många är oroliga för?
Det är INTE stora mängder det handlar om. Kvicksilvret är ett av ämnena i konserveringsmedlet Tiomersal som innehåller det och behövs för att hålla hållbarheten på vaccinet. Detta innebär inga risker för kroppen om det inte är så att man är väldigt allergisk mot just kvicksilver.

Och ja. Nästan ALLA får ont i armen av sprutan.
Under någon dag/några dagar ömmar det, kliar och svider i armen. Gentemot att genomlida influensan i sig självt tror jag inte att det är någon stor sak att diskutera om?

Nej. Man vet inte hur vaccinet kommer att påverka kroppen på lång sikt/längre sikt.
Men med hur många vaccin vet vi hur möjliga biverkningar kan uppkomma längre fram i livet? Inte många.
Influensavaccinet som framtas årligen är inte långtidstestade.

Havrix, Twinrix och andra vanliga vaccin.
Hur länge har de funnits? Det är väl ingen som tvekar på att spruta in ett sånt vaccin som många andra årligen gör i Sverige i samband med utlandssemestrar?
Jag vet att det borde ha testats mer på alla under 18 och över 60. Men tiden räcker inte till.
Trots allt forskas det världen runt i det här av många duktiga forskare, läkare och vetenskapsmän. Och de ger grönt ljus för vissa grupper. Jag tror inte att de skulle göra det om de trodde att det var något farligt som man skulle spruta in i människors kroppar världen över?

Har ni några fler frågor eller funderingar? Något som ni vill bolla? Något som ni tycker att jag är ”ute och cyklar” med?

//Syster Carro 😉

Vi har haft pandemier förut. 1918 var det Spanska sjukan, 1957 influensan Asiaten och 1968 kallades influensan för Hongkong. Då och då riskerar jordens befolkning att drabbas av en influensa som ingen tidigare har haft och som därför sprider sig snabbt över världen.

 

Annons

56 svar till “Vaccineras eller inte vaccineras?”

  1. Johanna 18 november, 2009 den 20:55 #

    Att avstå från avccinering för att man är rädd för att få en spruta är det dummaste jag har hört nånsin om jag ska vara ärlig! haha! Nej,det köper jag inte det argumentet*skakar på huvudet* Men visst,det är upp till var o en men det ligger endå i allas ansvar tycker jag att ta den,punkt !=)

  2. Terése 18 november, 2009 den 21:08 #

    Kunde inte sagt det bättre själv 😉

    • CarroBarro 19 november, 2009 den 01:11 #

      =)

    • CarroBarro 19 november, 2009 den 01:42 #

      Synd att vissa okunniga kallas oss sjuksköterskor och läkare för okunniga 🙂 Men alla kan ju inte tycka samma, eller hur? 😉

  3. Helenah 18 november, 2009 den 21:39 #

    Du är så bra Carro! Jag ska vaccinera mig när det finns vaccin & tid..känns som mitt immunförsvar är bättre än någonsin men jag vill vaccinera mig för att skydda andra!

    • CarroBarro 19 november, 2009 den 01:42 #

      Det är upp till var och en att vaccinera sig. Men om man inte gör det tycker jag att man ska hålla sig inne så man inte riskerar att smitta alla som inte kan ta vaccinet av olika anledningar (ålder, allergi m.m.)
      Puss!

  4. Bunny 18 november, 2009 den 22:00 #

    Finns inget bevis att det funkar, sjukvården tar inga konsekvenser…

    Nope… Jag står över!

    Puss! ❤

    • CarroBarro 18 november, 2009 den 22:27 #

      Då får jag hoppa att träffa dig medan det finns risk för smitta gumman – jag är en riskgrupp 😦 Det finns inga bevis för att det inte funkar heller? Och det är ofta tidigare friska i våran ålder som det slår hårdast på? 🙂
      Puss!

  5. martina tecknar 18 november, 2009 den 22:07 #

    Jaha va kul att du ville kika längre in i bloggen! 😀 Då får jag ändra så texten blir större! (gjorde nyss om bloggdesignen till en bredare sida). 🙂

    Det är verkligen ett gott minne! Kanon kväll!

  6. zaash 18 november, 2009 den 22:30 #

    shiet, venne om jag ska ta det! den har ju så många biverkningar

    • CarroBarro 18 november, 2009 den 22:32 #

      Jooooooo men det är bättre med några biverkningar än den riktiga influensan? 😉

  7. Helena Palena 18 november, 2009 den 22:50 #

    Det bästa är att få en naturlig immunitet genom att få influensan. Jag har haft influensa 1973 och 1992 och fått en bra immunitet.
    Det är inga unga som har dött. Du glömde det viktigaste i ditt inlägg; skvalenet. Du får läaa på. Lär dig vad gulf-syndromet är. Läs mina tidigare inlägg. Du hittar dom under boxen Influensa.
    Såg du inte att jag skrev att Baxter tog patent på vaccinet innan smittan bröt ut i Mexico!!!
    Vakna upp!

  8. Helena Palena 18 november, 2009 den 22:52 #

    Carro: Skaffa immunitet – eller ska du vaccinera dig varje år framöver! Det är det WHO och lobbyisterna vill så dom kan tjäna massor med pengar på lättlurade människor.

    • CarroBarro 19 november, 2009 den 01:20 #

      Helena Palena: Det är inte lätt att skaffa immunitet när man riskerar att dö p.g.a. att man tillhör en svår riskgrupp och därmed riskerar att bli riktigt dålig.
      Dessutom brukar jag inte ta influensavaccin i övrig, men det här är ingen ”vanlig” influensa.
      Att dessutom tro att tidigare immunförsvar kan hjälpa till i det här fallet är väl naivt? Folk som aldrig blir sjuka och i och med det borde ha ett bra immunförsvar är några av grupperna som åker på A(H1N1).
      Och jo. Det är unga som har dött. Eller unga och unga. Jag vet inte om 3 år är gammalt för din del? Eller 40? Vart går gränserna?
      Det är människor på mellan 25-35 som mestadels hamnar i ECMO och blir riktigt dåliga. Men det kanske inte heller är ungt? Menar du 1-åringar när du pratar om unga?
      Sen tycker jag att det är lite nedvärderande att skriva att jag ska vakna upp och läsa på med tanke på att jag har läst vårdvetenskap på högskolan och har en magisterexamen i ämnet och har jobbat inom vården i många år.
      Vill du inte ta vaccinet tycker jag också att du ska hålla dig inne så att du inte riskerar att smitta riskpatientgrupperna som i värsta fall inte får ta vaccinet.
      Så det så 🙂

  9. Petra 18 november, 2009 den 23:14 #

    Tack för det Syster Carro! Jag och Andreas bestämde idag att det blir vaccin för hela familjen här. Får däremot vänta till nästa måndag för att ens kunna ringa och få tid till veckan efter. Hoppas nu bara att tid finns till N. Själva blir det via jobbet när vaccinet finns där.

  10. spiderchick 18 november, 2009 den 23:36 #

    nämen skriver folk så till dig?? att ditt namn är för likt mitt? vad löjligt =( jag blev inspirerad av Spiderpig och simpson när jag kom på mitt namn. Lyssna inte på vad folk säger!

    • CarroBarro 19 november, 2009 den 01:26 #

      Jaaaaaa *gråter*
      Det är ju som att säga till någon som heter Karolina att det är pinsamt likt någon som heter Caroline?! Same same liksom!? 😉
      Spiderpig är grym. Jag tror jag ska byta namn till Spindelkärringen, vad tror du om det? 🙂

  11. Art By Tina 18 november, 2009 den 23:43 #

    Nej och usch här regnar det vidrigt mycket. Blä. Gillar inte regn och rusk väder.

    Vi ska vaccinera oss nästa vecka med jobbet – kan ju passa på att fråga dig då, om man misstänker att man redan haft svinisen men inte är säker (låg däckad i feber i en vecka, hade alla flunsa-symptom förutom förkylningen. Ringde närmaste vårdcentral som förbjöd mig gå utanför hemmet för att jag med stor säkerhet hade det. Ska man ta sprutan för säkerhetsskull?

    • CarroBarro 19 november, 2009 den 01:52 #

      Har du haft A(H1N1) så ska du inte kunna drabbas av just den influensastammen igen – det är om det kommer nya stammar längre fram som de kan smitta. Det kan de göra även om du tar just det här vaccinet mot just den här stammen.
      Om man inte har en säkerställd influensa rekommenderas det att man ska ta vaccinet för säkerthets skull. Man kan inte ta något prov för att se om man har haft influensan tidigare, utan det måste tas precis när man har det. Och det görs oftast bara på de som läggs in på sjukhuset och är dåliga… =/

  12. Sara 18 november, 2009 den 23:55 #

    Men om man inte vågar? Inte just för sprutan utan för följderna… Vad gör jag då? Benny ska ta men jag vågar inte…
    Ses i morgon! Puss o Kram

    • CarroBarro 19 november, 2009 den 01:28 #

      Valet är ju upp till var och en 🙂
      Inga vaccin är testade under längre perioder och vi alla är ju vaccinerade mot polio, difteri, stelkramp och mycket annat genom skolan och redan när vi var barn. Dessutom är det många vaccin för influensa, gulsot, hepatit B m.m. som de flesta av svenska folket har som inte heller är långtidstestade. Men tidigare har det inte varit så mycket debatt om det. Jag vet inte varför det blir så mycket debatt om det nu? 🙂
      Vi ses imorgon! Weeeee skoj!!
      Puss och kram

  13. Bella 19 november, 2009 den 00:30 #

    Bra att du skriver ut lite information gumsan =) Som sagt visst är det upp till var och en. O jag har sagt att ja inte ska ta, alla tjatar på mej att jag ska.. jag är varken sprut/nål rädd eller några andra grejer..Men känns bara som varför ska jag?? näe jag vet inte..som jag sagt till alla andra, ja kan ångra mej.,.men just nu känns de inte som jag vill ta den. pöss

    • CarroBarro 19 november, 2009 den 01:31 #

      Men du måste ju ha ett hållande resonemang hjärtat? 🙂
      Jag får skriva upp alla som jag ska försöka hålla mig ifrån som inte är vaccinerade för att inte riskera att smittas trots att jag kommer att ta vaccinet så fort jag vet att det är grönt med mina allergier.
      Vi ligger ungefär två veckor efter spridningen i Norge numera. I Ukraina har de stängt av alla skolor i hela landet och gett befolkningen utegångsförbud pga smittorisken. Undrar hur det kommer att se ut framåt jul. Jag hoppas att den kommer att ”dö av” av sig självt, men det känns inte så just nu.
      Det svämmar över av folk som läggs in dagligen på sjukhuset på infektion och IVA. Inte kul ;(
      Puss!!

  14. Julia - Älska utmaningen! 19 november, 2009 den 01:42 #

    Bra funderingar!!! Jag vaccinerade mig för flera veckor sen då jag också ligger i riskgruppen… Men att få ont i armen, det får man ju även vid stelkrampssprutan!!! INget konstigt med det, men denna frågan går ju att diskutera i oändlighet…
    Du är grym!

    kramar

    • CarroBarro 19 november, 2009 den 01:58 #

      Tack vännen!
      Nej du, grym är jag inte 😉 Men jag tycker att det är viktigt att ta upp det även om det kan innebära diskusion i all oändlighet. Det kommer alltid att finnas människor som inte är av samma uppfattning eller åsikt. Jag tycker bara att man ska ha en bra anledning om man väljer att inte ta det. Att man på så sätt riskerar att bära ut smittan i samhället och på så sätt sakta ner att influensan stoppas. Det är ju inte bara själviskt, det är ju farligt också. Samtidigt som jag förstår om folk inte kan ta det pga ålder eller allergier m.m.
      Kram på dig!!

  15. Millah 19 november, 2009 den 02:08 #

    Ja det var riktigt gott , jag mailar över en lussekatt haha…
    Jo fy fan 33kr eller nå sånt ville dom ha för en påse, rena rama rånet men men 🙂 gott ärdet.

    Jo jag hoppas att jag somna kraam och sov gott sötnos

    • CarroBarro 19 november, 2009 den 02:16 #

      Oh ja – men vad ska man göra – man vill ju ha sina lussibullisar! 🙂
      Man kanske kan fylla upp med lite gul karamellfärg?! 😉 hahaha. Jag vet – jag är blond 😉
      Kram och sov sött gums!

  16. MADELEINE 19 november, 2009 den 02:10 #

    sv: ja jag var där i en månad för tre år sen och älskade det:) Vad roligt, vart i Thailand ska du då? Du får gärna tipsa om lite goda matställen runt i Phuket och även lite sevärdheter om du har vart där 🙂

    • CarroBarro 19 november, 2009 den 02:15 #

      Ohhh säg inte att ni bara ska till Phuket?

      Jag gillar inte Phuket speciellt mycket, det är okay att åka dit för några dagar, men jag personligen tycker inte att det är ”riktiga” Thailand utan lite väl överexploaterat för min smak 🙂

      När de står och ropar ”Billigare än Ullared” i hörnena och säljer svenska köttbullar blir det lite för exploaterat 😉

      Men ska man åka dit och bo så tycker jag att man ska undvika Patong och bo på Karon eller Kata. Karon är lite livligare än Kata och det finns mer saker att göra. Men Kata har finare stränder och mysigare ”liv”.

      Det beror helt på vad man är ute efter.
      Jag gillar en restaurang på vägen upp i bergen efter Patong. Minns inte vad den heter. Det finns en hög bra i både Kata och Karon. Ni ser vart de mesta folket håller till 😉

      Jag tycker att ni absolut måste gå till ”Dino Park” och spela minigolf – det ligger i slutet av Karon upp mot Kata. På höger sida om ni kommer från Karon. Världens roligaste minigolf. Kostar runt 50 kronor (vilket är dyrt för att vara där), men är riktigt skoj.

      Åk till Phuket Town och shoppa och pruta för fullt i Patong om ni ska handla där.
      Annars finns det gott om utflykter med zoo, elefantridning och sånt om man är ute efter det? Ska ni åka nån mer stans? Några öar?

      Kram Carro

  17. Hilda 19 november, 2009 den 09:29 #

    Men hur kommer det då sig att den där flickan fick influensan fastän hon hade tagit det? Känner även en stor familj där en utav barnen fick svininfluensan och blev frisk, men ingen utav dom andra i familjen fick det..

    Är det inte mera naturligt och bättre för kroppen att bygga upp sitt eget immunförsvar, spec om man är frisk för övrigt ?

    Det är iaf vad jag tror.

    • CarroBarro 19 november, 2009 den 12:38 #

      Vaccin är nog fel ord att kalla det. Det är mer en medicin för att försöka förhindra den – även om det inte täcker alla fall.
      Jag förstår hur man tänker angående sig själv – och man får självklart vara självisk. Själv har jag inte familj och skulle jag funderat likadant (om jag inte varit riskpatient) hade jag kunnat vara självisk och strunta i alla andra som jag kan smitta. Jag skulle nog framför allt göra det för alla andras skull, mina patienters och min omgivning, mina vänner och familj som riskerar att bli sjuka. Och alla medmänniskor som inte kan ta influensavaccinet av olika orsaker och kanske hör till en riskgrupp 🙂

  18. Henrietta 19 november, 2009 den 11:32 #

    Bra inlägg. Roligt att alla argument du skriver för att man ska vacciner sig ser jag som motargument. För min egen skull är det ett självklart val att inte ta sprutan. Hade jag däremot haft barn och ett annat liv på mitt ansvar hade frågan blivit mycket svårare. Jag ska iaf inte vaccinera mig.

    • CarroBarro 19 november, 2009 den 12:40 #

      Säger det än en gång 🙂
      Jag förstår hur man tänker angående sig själv – och man får självklart vara självisk. Själv har jag inte familj och skulle jag funderat likadant (om jag inte varit riskpatient) hade jag kunnat vara självisk och strunta i alla andra som jag kan smitta.
      Mina argument är att: Jag skulle nog framför allt göra det för alla andras skull, mina patienters och min omgivning, mina vänner och familj som riskerar att bli sjuka. Och alla medmänniskor som inte kan ta influensavaccinet av olika orsaker och kanske hör till en riskgrupp 🙂 Själv tycker jag att det är fel att vara självisk i ett sånt här fall, men det är olika vad man tycker och hur mycket empati man har 🙂

  19. Suss 19 november, 2009 den 13:38 #

    Ett riktigt bra inlägg hjärtat och väldigt aktuellt, jag har vaccinerat mig dels för att jag jobbar med det jag gör ju =) Men jag vill inte smitta andra som är nedsatta eller har någon annan sjukdom. På jobbet går vi vansinnigt kort med folk, en efter en blir sjuka. Hoppas att du kan vaccinera dig. MAssa kramar

  20. Stan 19 november, 2009 den 14:12 #

    Jag kan bara vädja till de som funderar på att vaccinera sig att stanna upp och fundera lite till! Minst 9 personer har dött av vaccinet i Sverige – http://bit.ly/33PRJ3 – på de ca 4 veckor man har sprutat, plus minst 2 missfall. Kanske är det många fler! Det verkar som att myndigheter och medier lägger locket på och tystar ner om dödsfallen! Är inte detta en stor katastrof? Både de skador vaccinet orsakar och att medierna är i händerna makter som vill svenska folket allt annat än väl! Allt är en bluff, ett bedrägeri, det fanns aldrig någon anledning till den här sprutkampanjen. WHO ändrade sin definition av vad som räknas som pandemi i maj i år när man märkte att smittan inte var så farlig. Man hade tydligen bestämt sig för man till varje pris skulle injicera helst alla i hela världen. Vad är det man är ute efter egentligen? – http://www.infowars.com/scientist-tells-swedish-tv-who-pandemic-criteria-lowered-to-benefit-big-pharma

    Ca 10 personer har dött i Sverige som haft svininfluensan på ett halvår, jag tror samtliga har haft underliggande sjukdom som hjärt-eller lungsjukdom. De allra flesta av dessa hade troligen dött av vilken influensa som helst. 1000- 2000 personer dör ett helt vanligt år i Sverige som följd av influensa.

    • CarroBarro 19 november, 2009 den 16:49 #

      Vid bedömningen av antal inrapporterade dödsfall är det viktigt att ta hänsyn till att i Sverige inträffar i snitt 200-250 dödsfall per dag och att för närvarande en stor del av befolkningen, och då särskilt äldre och övriga riskgrupper, vaccineras. Majoriteten av de dödsfall som inträffar dagligen i Sverige gäller äldre med komplikationer till kroniska sjukdomar.

      Dessutom har jag tagit med dödsfall och att det vanligtvis dör många i influensa men då ÄLDRE och i det här fallet unga, vilket är stor skillnad. Missade du att läsa det? 😉

      • Stan 19 november, 2009 den 19:02 #

        Är du utskickad av myndigheterna för att till varje pris försvara deras linje? Eller har du tagit på dig den rollen själv för att du är sjukvårdare och inte orkar ta till dig att sjukvårdsmyndigheterna gör något klandervärt?
        Folk dör i Sverige alltid under normala förhållanden menar du, så då finns det ingen anledning att bry sig om att vissa dör av vaccin? Detta är ju den linje den läkemedelsbolagskontrollerade sjukvården kör med, ett vaccin orsakar aldrig något dödsfall eller några skador, även om patienten trillar ihop i samma ögonblick som nålen dras ut så kallar man det för en tillfällighet!

        Och att unga är särskilt drabbade av influensan, stämmer det verkligen? Man måste verkligen se upp med uppgifterna som propagandamedierna serverar, särskilt i denna affär. En treårig kille dog, det verkar som man numera räknar in honom bland de som dött av H1N1 man gjorde inte det först för det var så mycket konstigheter kring hans fall. Hans föräldrar hade sökt vård för honom ett par dagar tidigare men blivit hemskickade, han hade inte druckit på flera dagar. En 8-årig flicka i Haparanda dog också, hon hade astma. I övrigt tror jag inte att unga är särskilt drabbade. En amerikansk läkare går igenom uppgifter från Australien och Nya Zeeland som har passerat sin influensasäsong – http://bit.ly/y8RlZ – det är ganska stor skillnad på den bild en vetenskaplig granskning ger och den propagandahysteri som medierna gör sig skyldig till.
        En oberoende expert ger en grundlig redogörelse för vad svininfluensan handlar om – http://bit.ly/3cXvow

      • CarroBarro 19 november, 2009 den 19:44 #

        Att unga är drabbade ses på alla sjukhus runt omkring i Sverige. Du kanske inte har varit på något sjukhus på senaste tiden eller har insikt i hur många unga respektive vuxna som söker och läggs in för konstaterad influensa?

        Jag jobbar inte för myndigheterna, det är ett absurt uttalande och helt baserat på paranoia enligt mig. Jag har skrivit vad jag tycker och tänker. Jag vet att många tycker och tänker annorlunda och det är viktigt att alla inte är av samma åsikt i ämnen eftersom det är det som gör oss till individer.
        Det hade varit otroligt trist och tröttande om alla bara hade nickat och hållt med i allt man säger och tycker. Tycker inte du det själv?

        Hur vet man med säkerhet att det är vaccinet som bidragit till dödsfallen? Har du någon fakta som är vetenskapligt bevisad som säger att det är just pga det och inte på grund av andra omständigheter och p.g.a. att patienterna tillhör någon riskgrupp? Det skulle vara intressant att läsa.
        Jag vet att treåringen har gått bort – det är tragiskt. Det är också tragiskt att hans föräldrar inte gick och vaccinerade honom fast att han tillhörde en riskgrupp.
        Har du läst på smittskyddsinsitutet och sett de veckobaserade rapporterna?
        Tack för dina åsikter 🙂

  21. Hilda 19 november, 2009 den 14:32 #

    Jag gör det inte för att vara självisk. Men om jag nu skulle ens få influensan så hinner jag och många andra lätt få den innan vi ens hunnit om vi nu skulle vilja vaccinera oss. Dom är ju inte ens klara med riskgrupperna liksom.

    Dessutom tänker jag inte riskera mitt liv som ung för något vaccin som jag inte anser är så noga uttestat ännu ens. Dessutom är inte ens detta en ny influensa eftersom den upptäcktes i USA för massa år sedan då en soldat kollapsa
    (som dom senare insåg var svininfluensan), då var det också tal om massvaccination. Men det var inte heller då så många som skulle bli sjuka, som media förstorar upp.

    Mvh/H.T

    • CarroBarro 19 november, 2009 den 19:54 #

      Har du tagit vaccin mot polio, difteri, stelkram och hepatit m.m.? 🙂

  22. Fru Inredning- Kristina 19 november, 2009 den 15:50 #

    Jag har tagit den, fick komma in tidigare för att vi åker till Kenya. Jag tog den för min egen skull och för dom som av nån anledning inte kan ta den. Hade ont i armen 1 dag och mådde illa 1/2 dag, inte så mycket att tjafsa om tycker jag.

    Kram

    • CarroBarro 19 november, 2009 den 19:57 #

      Just det – snart bär det av för er – härligt!! Förstår att du längtar! 🙂 Kram Carro

  23. Denna Sanna Kvinna 19 november, 2009 den 15:51 #

    Framförallt tänker jag på riskgrupperna som är för unga eller gamla för att vaccinera sig?

    Det finns ingen i riskgruppen som kan vara för gammal eller för ung för att vaccinera sig! 90+ vaccinerar sig -5 vaccinerar sig.

    har dock inte kollat om du skrev detta inlägg innan det klubbades att barn under 3år också skulle vaccinera sig!

    • CarroBarro 19 november, 2009 den 16:51 #

      Spädbarn är en stor riskgrupp och de får inte vaccinera sig…? Och egentligen är vaccinet framtaget för åldrarna 18-60 år.
      Men nej. Jag menar framför allt de som är under 6 månader och de som inte kan vaccinera sig pga underliggande alleriger eller andra orsaker 🙂

  24. Rebecka i GBG 19 november, 2009 den 16:19 #

    Vaccinet var slut här i GBG idag när jag ringde för att få komma och ta sprutan 😦
    Tillhör riskgruppen med min astma och vill vaccinera mig snarast.
    Jag tycker faktiskt det är själviskt av folk att inte vaccinera sig, de bidrar på så sätt att sprida smittan vidare och det är inte okej!

    • CarroBarro 19 november, 2009 den 19:59 #

      Ja, jag tycker också att det är lite själviskt, samtidigt som jag förstår att en del folk inte vill vaccinera sig med bra orsaker. Men orsaker som att ”det är inte beprövat” m.m. vet jag inte om jag håller med om. Det finns väl inget vaccin som är väldigt beprövat för influensavirus? Det kommer ju nya vaccin varje år och de tar folk årligen utan att pipa om? 🙂

  25. Tobias 19 november, 2009 den 16:32 #

    Det har du rätt i 😉 jag är stockholmare och säger aldrig tatt 😉

  26. Helena Palena 19 november, 2009 den 20:18 #

    Hilda: Ta en flunsa och stärk ditt immunsförsvar. Gå inte på all bullshit om solidaritet hit och själviskhet dit. Det är läkemedelbolagen som tjänar på att skrämma skiten ur folk.

    Baxter tog patent på vaccinet flera månader INNAN viruset/ smittan ”råkade” bryta ut i Mexico. Vad är det bevis på?

    • CarroBarro 19 november, 2009 den 20:32 #

      Kerstin: Måste vara jobbigt att leva med paranoia och tro att hela världen ingår i en konspiration? 🙂

  27. marica 19 november, 2009 den 22:52 #

    Vilket bra inlägg och kommentarerna flödar 🙂 KUL!
    Jag skulle ju inte vaccinera mig men idag gjorde jag det… Fredrik och Filip oxå.. Filip var såå duktig!!!
    Krya på dej gummsan, kramar

    • CarroBarro 19 november, 2009 den 23:59 #

      Vad duktig du är vännen! Stolt över dig att du gjorde det trots spruträdslan! Jag gillar inte heller nålar när det gäller mig själv 😉 Då är nog vi alla lite barnsliga 😉 Det får man vara!

      Hoppas att din dag har varit bra annars?
      Kram på dig!! ❤

  28. Beata Ek 20 november, 2009 den 08:16 #

    Hej CarroBarro!

    Gillar ditt professionella tonläge, när du svarar de som tror sig veta bättre än alla andra. Paranoida okunniga ryktesspridare finns det tyvärr alltför gott om. Sådana frågar aldrig sig själva om de genom sina agerande kan orsaka andra människor skada.

  29. Hilda 20 november, 2009 den 11:13 #

    Nä, stelkramp.. Det har väl i princip alla? 😉
    Men det har väl även gjorts i några år.

  30. johanna 20 november, 2009 den 22:22 #

    Här har hela familjen vaccinerat sig båda vi vuxna och min lillplutt på 2 år. Dels för att jag inte skulle kunna förlåta mig själv om han blev så dålig så det skulle krävas sjukhusvård, han har dessutom en släng av astma och är således i en riskgrupp och med hans ålder skulle han kunna bli jättedålig. Han har inte mått dåligt alls av sprutan. FÖr min egen del så vaccinerar jag mig för att inte sprida smittan och skydda andra.
    OM man ser till den vårdcentral som jag jobbar på så är det ca 3/4 som söker för att de har drabbats av svininfluensan vilket tyder på att den faktiskt har tagit fäste.

    MEn säger som Carro beslutet är upp till var och en men att läsa på smittskydd ger lite insikt om vad som verkligen händer. Det är ingen propaganda eller mediastoff där finner man ren och skär fakta.

  31. Emma 25 november, 2009 den 16:05 #

    Vilken av riskgrupperna tillhör du? Jag har hjärtfel och astma men jag tänker ändå inte vaccinera mig. Jag tänker att om jag har överlevt så här länge med allt skit som har drabbat mig så lär jag överleva influensan också 😉

    • Jag har astma 🙂 Och så lider jag av multipla okända allergier. Men det räknar jag inte som riskgrupp 🙂 Jag ska självklart vaccinera mig – om inte för min egen skull så för alla andras runt omkring mig 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: