Sluta Klaga!

3 Nov

Jag är så trött på alla som klagar över den dåliga vården i Sverige.
Jag är trött på all hetsjakt av media, som handlar om att hänga ut folk.

Vi hade en liten diskusion om det här vid middagsbordet igår, mina päron, jag och Peter.

För det första:
Media förstorar upp allting så mycket och väljer att skriva saker som kanske inte är sanna.

Igår kom ett inslag om en pojke på 3 år som dött i svininfluensan. Det är HEMSKT.
MEN… de lägger allting på sjukvården. Pojken var en s.k. riskpatient. Hur kommer det sig att föräldrarna inte har vaccinerat honom om han tillhör den gruppen? Vad är det som säger att han inte skulle bli minst lika dåligt av ett RS-virus eller Calicivirus? Varför är det svininfluensans fel?

Sen klagar alla på vården nu för tiden.
Det kanske är så att det är REGERINGEN som man ska klaga på istället?

Folk vet kanske inte om att man besparar i alla Landsting?
Det innebär att man fått sparka en massa personal och ALLA vikarier och dra in en massa för att lyckas spara in åtskilliga miljoner på varenda sjukhus i Sverige. Och summa summarum av det hela blir då att väntetiderna blir ÄNNU längre än de redan varit, att personalen inte har några vikarier att ringa in om de blir sjuka utan måste hoppa in och jobba extra fast att man redan jobbar 100%. Vilket ger resultatet i ännu sjukare personal.

Dessutom är det influensatider och det är svår RS-säsong den här säsongen PLUS att caliciviruset säkert får full fart snart (vinterkräksjukan). Och det är inte bara personal som blir sjuka – det är personalens barn. I Sverige är man berättigad till ”VAB” – Vård av sjukt barn. Vilket innebär att personal försvinner för att vara hemma med sina barn som också drabbats av allt hemskt. Det har vi rätt till.

HUR har regeringen tänkt sig att det ska gå ihop?
HUR har de tänkt när de säger att de vill ha BÄTTRE vård och ändå drar in på personal, skär ner och nu även HOTAR med att frysa våran UTLOVADE löneförhöjning 2010 (avtalet som skrevs till följd av strejken)?

Jobbar ni inte inom vården och har insyn i hur det fungerar i dagsläget tycker jag inte att någon har rätt att klaga på hur det ser ut idag. Ni ska veta hur all vårdpersonal KÄMPAR dagligen och jobbar över och sliter.

En ELOGE från mig TILL all vårdpersonal som är inne och läser det här: Ni är GULD! Tack för allt suveränt jobb ni gör. För att inte tala om att ni vaccinerar tusentals människor GRATIS här i Sverige just nu.

Tycker ni att de är dåliga på sjukvårdsrådgivningen? Sätt er där själva en dag och prova på det?

Förstår ni att det är folk som säger upp sig i STHLM till följd av hetsjakten av Astrid Lindgrens Barnsjukhus?
Det är inte värt de USLA lönerna att jobba när man ständigt riskerar att göra fel. När man ständigt riskerar att bli utsatt.  Att bli av med sin legitimation. Under pressen och stressen som folk jobbar dagligen. Människor är inga robotar. Vi är MÄNSKLIGA. Och det är mänskligt att fela – även om det inte FÅR hända inom vården.

Skulle NI vilja läsa på Högskolan i TRE år och ta studielån på ett par hundra tusen för att sen jobba på sjukhuset och hålla liv i era händer med en ingångslön på 2o.ooo kronor?
Att ha stort medicinsk ansvar och INTE få göra något fel. För att ni då riskerar att bli av med eran legitimation som ni lagt ut alla de där pengarna på? Att ha en löneutveckling som är MINDRE än inflationen? Jag tycker att alla som klagar på dagens sjukvård ska tänka igen allting en gång till. Att sätta sig in i allt ännu en gång.
Om man hellre vill ha robotar som läkare och sköterskor.
För om det fortsätter på det här viset tror jag att folk kommer att skrämmas bort från sjukhusen.

Och om det inte finns något folk kvar. Vad händer då? Vem ska media då klaga på? Vems fel är det då att personer dör?

F’låt. Jag är bara lite upprörd. Det är nog PMS.

När ni ändå är inne och läser kan ni väl klicka HÄR och skriva på upproret för att man ska låta bli våran utlovade löneförhöjning 2010?

TACK och KRAM!

 

29 svar to “Sluta Klaga!”

  1. Sara 3 november, 2009 den 15:17 #

    Jag vet inte vad jag ska skriva, du fick med ALLT i ett inlägg!
    Tänk bara om vår förbannade regering kunde tänka mänskligt också…
    Riktigt bra skrivet Carro, hoppas massor med människor läser och fattar!
    Kram

  2. Emma 3 november, 2009 den 15:57 #

    Du ska inte be om ursäkt! Du skriver bara precis som det är! Är också skitförbannad, både på lönerna och hetsjakten.. 😦 Kram kram

  3. Marie. 3 november, 2009 den 16:03 #

    Okej då svarar jag här =)

    Håller med Emma här, du behöver inte alls be om ursäkt!! Du har så rätt tjejen, bra bloggat!
    Kram M.

  4. johanna 3 november, 2009 den 16:46 #

    tack carro!! dessa ord har jag också försökt få skrivet, men det är så mycket jag skulle vilja skriva. Försöker förklara för folk hur vår situation ser ut, men det känns som man pratar inför döva öron! Säger också att alla skulle få prova en dag inom sjukvården och som syrra för att se vad vi gör! Som du säger tack vare media får vi bara höra hur dåliga vi är…tack vare detta kommer det inte finnas någon personal kvar.. vad gör man då??? tack igen för att du skrev detta inlägg! kram vännen

  5. Alexandraida 3 november, 2009 den 17:04 #

    Jätte bra skrivit.
    Själv så fick jag åka hem från jobbet.
    Mådde lite konstigt vid middag men tänkte äsch är
    väl något tillfälligt.
    Så uppe på Coop så slår det bara till blev alldeles illamående och yr kallsvettig,mådde piss dåligt.
    Hua.
    Så det var bara att åka hem igen och ringa chefen sura miner blev det men vad gör man..
    Kram

  6. Tobias 3 november, 2009 den 17:06 #

    Du har så rätt så, det lät verkligen negativt 🙂 jag väntar på den rätte, så jag tänker inte jäkta 😀

  7. Helen 3 november, 2009 den 17:23 #

    Kunde inte sagt de bättre själv gumman..!! Helt rätt. ❤

  8. Helenah 3 november, 2009 den 17:24 #

    Jättebra skrivet gumman och du har helt rätt. Precis som i alla serviceyrken så klagar folk utan att veta hur det är, eller vad orsaken till problemet egentligen är. I nästan alla fall är det just personalbrist och ingen är ju mer än människa oavsett om man jobbar med människor eller inte!!

    Stå på dig, jag hoppas att det blir ändring och att ni även får er löneförhöjning!

    kramar!!

  9. Helenah 3 november, 2009 den 17:24 #

    ps. vi kan väl ta en lunch på måndag? Var det inte det vi pratade om sist? puss

  10. Suss 3 november, 2009 den 17:35 #

    Jadu hjärtat, kan inte annat än hålla med dig…Å ja det är skitbra att vi får gratis vaccin och vaccin åt hela befolkningen men dem har inte tänkt på att det sdministreras…Fy satan säger jag bara vilket slit det är lägg då för lite personal på detta så blir det ingen rolig summering…Tur att jag älskar mitt jobb annars hade det varit pest och pina…Man kan ju undra hur journalisthögskolan utformar sitt kursmaterial, undrar om det står skrivet i kusrplanen att man skall ljuga och undanhålla information? Det gör dem iaf när det gäller det mesta…Kram kram

  11. Johanna 3 november, 2009 den 18:04 #

    Vården i sverige suger,köerna suger…det mesta inom vården suger MEN det är inte personalens fel…du och dom andra gör ett fantastiskt jobb under dom premisserna som finns,ni gör det ni älskar o brinner för (ja,iallafall dom flesta)…..det är regerningen som drar ner på resurer,pengar mm…..THAT´S why it sucks och vanliga människor som behöver vårder blir lidande!

    ALL vårdpersonal,lärare bla bla…ALLA drar sitt strå till stacken här i sverige,som vekrligen försöker…HEJJA!

    Puss

  12. Anna 3 november, 2009 den 19:38 #

    Jag är på pappret 28 men närmar mig 29 allt för snabbt (i Dec).

  13. Anna-Karin 3 november, 2009 den 19:47 #

    Håller med dig helt och fullt! Har också skrivit på uppropet. Ha en bra kväll.
    Kram

  14. Linda 3 november, 2009 den 19:52 #

    Hej där,hade sån febervärk i kroppen igår o badet gjorde susen=)Jodå tiden har snart gått o det är ingen fara, den är läkt o fin nu=)
    Idag mår jag bra,ingen feber fick jag,tack & lov!!
    Har alldeles för mkt spännande saker på gång nu å då vill man inet ligga sjuk.
    Jäklar vad bilden på Tina var bra!Skitläcker!
    Ha en dunderbar kväll gumman!

  15. Linda 3 november, 2009 den 21:05 #

    Ja den tesilen är verkligen grymt bra=)
    Hm i helgen blir det nog kakelsättning i köket;)Har hittat det perfekt kaklet äntligen!
    Återkommer om ett tag med ett datum för köksinvigningen/bloggfesten;)

  16. Malin 3 november, 2009 den 22:09 #

    Jag är helt på din sida! Har en nära väninna som jobbar på neonatal precis som du och jag är så impad av alla som jobbar inom vården. Sånt slit utan tillräckliga resurser! Jag jobbar ju själv inom ett rätt utsatt område (förskola/skola) så jag har full förståelse för att du är trött på allt klageri! Ni är GRYMMA som hjälper oss när vi inte mår bra! Stå på er och måtte ni få era utlovade lönehöjningar!

    Och svar på din omtänksamma fråga: Jag mår bra, det är bara lite tufft på jobbet just nu (vilket nog speglas lite i min blogg :))då en av mina kollegor har blivit sjukskriven och vi står med en helt outbildad vikare och massor av jobb och förväntningar på bra arbete! Puh! Dessa förväntningar! Ja du vet vad jag menar. 🙂 Men när det är som jobbigast får man tänka på allt bra man har, och jag har faktiskt mycket att vara glad över! Tack för omtanken och frågan!

    Kramar Malin

  17. Petra 3 november, 2009 den 22:59 #

    SV. Jaa, folk borde kolla regeringen. Och det var dåligt av föräldrarna att inte vaccinera pojken, men faktum kvarstår att läkarna var förbannat nonchalanta när de ringer och säger att pojken inte kan andas – och de skickar inte ens en ambulans! Idioti är vad jag kallar det!

  18. adam 3 november, 2009 den 23:27 #

    att man orkar klaga

    http://adamlagerstrom.blogg.se

  19. Julia - Älska utmaningen! 4 november, 2009 den 00:03 #

    Underbart inlägg. Tyvärr blir det ju indirekt att man lätt klagar på vården, trots att det är regeringens beslut om hur mkt pengar som ska fördelas osv…
    Kämpa på!
    kramar

  20. Terése 4 november, 2009 den 01:40 #

    Har oxå skrivt på, tack vare din länk!

    Jobbar fre-lör. Hur jobbar du?
    Kramar

  21. jennie 4 november, 2009 den 09:53 #

    Har skrivit på!!! Bra inlägg=) puss

  22. Jennie 4 november, 2009 den 10:14 #

    Hej hej. Måste bara säga detta……Jag tycker att vården i Sverigen är hyfsat bra, NÄR man får hjälp. Det är inget fel på dem flesta sjuksköterskorna / läkarna, MEN DET FINNS OXÅ IDIOTER inom vården, precis som i alla andra yrken. Men jag tycker det är SKAM att behöva vänta så länge på att få hjälp, det ska inte behövas. Vi betalar skatt och alla andra möjliga avgifet för att få vård i Sverige, men man får knappt det. Sen menar jag inte att det är personalens fel, det tror jag INGEN menar när man klagar på sjukvården och om man vet att man gör ett bra jobb så finns det ingen anledning att ta åt sig. Jag tycker oxå lönen för personalen inom vården är dålig, men det finns även där många fler yrken där det är dåligt betalt. Man väljer ju själv vad man vill utbilda sig till och alla som utbildar sig har lika mycket studieskulder. Missförstå mig inte nu jag tycker vården SKA vara bättre betalt, ni gör ett FANTASTISKT JOBB och all respekt för er. Hade inte ni funnits så hade det varit kafastrof. Själv jobbar jag inom förskolan och hade inte förskolan funnits hade inte dem med barn kunnat jobba så det är ett minst lika viktigt jobb. Man räddar kanske inte liv på det viset, men man tar hand om många små liv som ska växa upp och bli starka och fantastiska individer. Som sagt enligt mig oxå ett väldigt viktigt jobb.
    KRAM PÅ DIG

  23. juulan 4 november, 2009 den 11:31 #

    svar: åh tack så jättemycket! Vad glad jag blir!!

  24. Anna 4 november, 2009 den 12:27 #

    Ja, vårdsituationen är ingen höjdare i Sverige med alla uppsägningar. Här i stan hade vi en gång ett sjukhus (när jag flyttade ner) men det hamnade i Sundsvall där de nu ska säga upp x-antal 100 personer. Vi har haft flera vårdcentraler i Härnösand också men nu ska de in under samma tak och folk sägs upp ännu mer, har en svärmor som jobbade på vårdcentralen innan men när allt detta dök upp så bestämde hon sig för att säga upp sig och bli hemmafru igen. Så jag håller med dig helt och hållet, mer lön till sjuksköterskorna som brukar göra ett fantastiskt jobb och sen bör regeringen lägga ner mer krut på vården så att den blir bättre för som det ser ut att bli så får man inte bli sjuk.

    När min mamma för några år sedan fick en hjärtinfarkt och hade andra problem så fick hon åka in till sjukhuset med en ambulans och de ville skicka hem henne med en alvedon samma dag. Som tur var så har vi en överläkare i släkten som sa Nej och hon fick stanna, tur var väl det för hon fick en till hjärtinfarkt och visade sig ha extremt lågt järnvärde så hon fick det via dropp.

  25. Emilia 4 november, 2009 den 12:32 #

    Jag kunde inte ha sagt det bättre själv!!! Jag har två föräldrar som båda jobbar inom vården samt att jag själv har gjort det under en kort period, både i landsting och i kommunen!! Ibland kan jag förstå att folk klagar på sjukvården, väntetider mm… men tänker man ett steg längre så är det ju förståligt att det är så här just nu. På grund av vaddå? JO, som du skriver, alla dessa sparkrav som landsting och kommun har krav på….

    Och vilka är det som drabbas?! JO, vi vårdtagare av något slag men framför allt PERSONALEN som kämpar och sliter på sina bara knän. Jag beundrar verkligen er som orkar och kämpar på trots de förutsättningar som finns just nu, ni är GULD värda!!!

    Kram Emilia

  26. marica 5 november, 2009 den 23:06 #

    Ha Ha men du lyckades ju få en massa kommentarer gumman 🙂 KRAM

  27. Papsen 7 november, 2009 den 09:13 #

    Jo du Snuttan, det är länge sedan jag tappade förtroendet för våra journalister, politiker och styrande makthavare i kommun, landsting, regering och myndigheter. Allt bara handlar om pengar och att sko sig på människor som kan bidra med medel till systemet.
    Journalister och reportrar som ”drar till med något” för att öka upplagor eller tittarsiffror, här handlar det om att få intäkter från annonsmarknaden mm. Man visar sig då duktig och har chansen att få ett bättre avlönat jobb och det kan ju faktiskt finnas de som blir lite imponerade.
    Politiker som ljuger oss väljare rakt upp i ansiktet för att få ytterligare en mandatperiod och hamna långt upp på listan. Jisses va bra, här kan man ju bli petad och behålla ersättning för resten av livet även om man skaffar ett hederligt arbete.
    Styrande myndighets makthavare (läs missbrukare) som med sina vassa armbågar och ormtungor lyckas övertyga andra mindre vetande människor om deras förträfflighet och flyttas upp ett par pinnhål och får lite bättre lön och förmåner.
    Tänk om dessa människor i högt uppsatta positioner skulle bestraffas för sina beslutsmisstag, felsägningar, blå-ljug och inkompetens på samma sätt som vi andra normala människor blir.
    Oj, jag glömde en sak, det skulle nog inte finnas några journalister eller politiker då.

  28. Jozef 7 januari, 2010 den 17:16 #

    jag håller delvis med tyvärr så måste jag säga att läkarna drar sig för att ta prover. Jag har vänner som är läkare. Det kostar att ta prover. Mina två barn var ganska nära döden för att de skickades hem. Den första hade utvecklat lugninflamation, han har astma. Den lille kom med RS-viruset. Detta är inte första gången. En annan gång kom han en en allergisk reaktion. Det tog 10 minuter innan de tog emot oss. Sjuksköterskan satt och skrev anteckningar och ville att jag skulle ta lapp. Sedan när jag berättar vad som händer dåå säger hon…herregud och tillkallar akutläkarna på en gång!
    Det vore en sak om det var tillfälliga problem, tyvärr så är det inte alls så. Ni kommer väl ihåg prolemet med vårdupplysningen att de får provision om de kan hålla ner samtalstiderna. För 15 år sedan så var det inte alls så, då togs prov på en gång. Läkarna lyssnade på patienterna.

    Vi har varit på läkarmottagning 3 gånger för att den stora pojken hade ont när han ”pinkade”. De sade att det inte var någonting vilket vi trodde på. Nu efter ett antal infektioner konstaterades att han har ett svårt fall av femosis. Han hade alla sympton och ingen läkare kunde upptäcka detta som är som vanligt? Han, nu efter 1 år med besvär remiteras till kirurgen. Det värsta var att läkaren inte vill trots att akutläkaren sade att han måste….det är skämt…

Trackbacks/Pingbacks

  1. Förresten… | Just Another Crazy Blonde – With Just Another Stupid Blog - 31 januari, 2011

    […] Förresten. Vad är det för hetsjakt och mediahysteri på att skriva om läkare och sjukhus som gjort fel här i Sverige? Nu igen. Jag trodde att det här var lagt bakom oss nu. Att man ska inse att det är läkarbrist och vårdpersonalbrist i Sverige samtidigt som det är nedskärningar och sparbetingande inom hela Sverige, vilket leder till högre arbetsbelastning för de som redan jobbar. Vilket leder till stress, press och övertid. Och människor är inga robotar. Vore det kanske bättre med robotar till vårdpersonal? Och så vill regeringen och svenska folket ha bättre sjukvård? Vem vill INTE det? Jag är glad att vi har sjukvård i Sverige som vi slipper att betala multum för själva (som t.ex i USA). Hade det varit privatiserat hade jag varit ruinerad vid det här laget med alla mina tripper och turer till akuten och sjukhuset. Jag har skrivit ett inlägg om det här tidigare, som är rätt debatterat. Ni kan läsa det HÄR. […]

Kommentera

