Att vaccineras eller inte vaccineras – Det är frågan?!

26 Okt

Jag har ett dilemma.

För mig gäller flera aspekter vad gäller vaccinering av H1N1 (den så kallade ”Svininfluensan” eller ”Den nya influensan”)

– Jag hör till riskgrupperna och riskerar därmed att bli väldigt dålig om jag drabbas.
– Jag har multipla allergier som inte är kända, d.v.s. jag vet inte om jag kommer att bli allergisk mot vaccinet.
– Jag jobbar med infektionskänsliga barn och vill inte riskera att smitta vare sig dem eller personer i min omgivning.

Det är som pest eller kolera för min del.

Ska jag ta vaccinet och riskera att bli skitdålig för att jag har mina allergier.
Eller ska jag strunta i det
(på vinst eller förlust) och hoppas att jag slipper att drabbas själv och bli dödssjuk och även riskera att smitta andra.

Hur väljer man i en sån här situation? Har ni någon idé?

25 svar to “Att vaccineras eller inte vaccineras – Det är frågan?!”

  1. MILLA 26 oktober, 2009 den 18:54 #

    ja du…. jag kan dessvärre inte råda dig… vet ej heller ut eller in…. =/ såg du klippet på youtube om den fejkade tjeje från USA som fick fejkade spasmer efter the flushoot… helt bisarr!!

    • CarroBarro 26 oktober, 2009 den 22:24 #

      Jag vet inte alls hur jag ska göra. Åh vad svårt! 😦

  2. Wysteriia 26 oktober, 2009 den 18:56 #

    Oj vilket jobbigt läge :S

    Jag kommer inte vaccinera mig..MEN jag har typ aldrig varit sjuk heller..hade feber senast 2003 annars är jag knappt förkyld så jag oroar mig inte så mkt heller..

    sedan tycker jag vaccinet känns osäkert då allt hänt så otroligt snabbt..

    • CarroBarro 26 oktober, 2009 den 22:25 #

      Ja, lite jobbigt läge. Jag vill ju inte riskera att smitta andra i min omgivning, men samtidigt vet jag ju inte om jag tål att ta vaccinet =/
      Varför ska du inte vaccinera dig? Det är oftast personer i 20-35-årsåldern som tidigare inte varit sjuka som drabbas hårdast den här gången. Och riskgrupperna 😦
      Kram C

  3. Therese 26 oktober, 2009 den 19:14 #

    Hm,,,tricky det där du……. Vet dom att vaccinet verkligen fungerar mot influensan? Å ena sidan får du ju vaccinet under kontrollerade former- de kan hjälpa dig om du blir dålig och du är förberedd… å andra sidan…tja… man kan ju chansa och hoppas att influensan inte når dig. Svårt val… Hoppas du mår bra vilket du än väljer! kram

    • CarroBarro 26 oktober, 2009 den 22:27 #

      Ja, jag vet inte hur jag ska göra. Blir jag dålig kan man inte göra så mycket, om jag har fått in det i kroppen… Jag ska prata med infektionsläkarna och höra vad de säger…. ihhhhhh. Hur ska du göra?
      Kram!!

  4. Malin 26 oktober, 2009 den 19:27 #

    Svårt! Jag har själv haft funderingar kring detta, men inte alls så komplicerade som dina. Jag är inte i nån speciell riskgrupp (förutom åldern då… ;)) Jag tror alltså inte att jag skulle bli dödligt sjuk om jag insjukna. Men jag har tillslut bestämt mig för att ta vaccinet, just med tanke på de i min omgivning som är i en riskgrupp… Men jag förstår att du har ett svårt beslut att ta. Det är bara du som i slutändan kan bedöma hur du ska göra. Lycka till m beslutet! 🙂
    Och du… nu får du krya på dig! 😉
    Kramar

    • CarroBarro 26 oktober, 2009 den 22:28 #

      Ja, jag vet inte hur jag ska göra. Jag vill ju. Men samtidigt inte – det är som att spela rysk roulette 😉

  5. marica 26 oktober, 2009 den 19:45 #

    Jag vet inte hur jag ska gör, vaccineras eller inte.. Jga känner att man kan ju inte vaccineras mot allt samtidigt så är man ju kanske dum då det är gratis 😉 och man kan ju bli väääldigt sjuk av influensan.. men nästa år då kommer det väl nåt nytt… Hmm kluven!
    Kram

    • CarroBarro 26 oktober, 2009 den 22:32 #

      Jag skulle vaccinera mig om det inte var så att jag inte vet om jag tål det eller inte. Att bli lite sjuk räknar jag med – men om jag blir dödssjuk pga mina allergier – ja… det vill jag inte riskera… 🙂
      Kramis

  6. Helenah 26 oktober, 2009 den 19:47 #

    Svårt val..jag kommer nog vaccinera mig pg av att andra runt omkring mig kan bli mycket sämre om jag skulle få det och smittar dem. Sen har jag inte världens bästa immunförsvar heller iof så det är nog bra..Jag skulle nog göra det om jag var du för att undvika att bli sjuk pga av ditt jobb. Men prata med läkararna ordentligt och hämta den fakta som finns för de som har massa allergier som du. Puss

    • CarroBarro 26 oktober, 2009 den 22:33 #

      Jag skulle också vaccinera mig om jag inte hade något på spel, nu måste jag tänka över det ordentligt och ta reda på lite mer och så innan jag vet om jag kommer att göra det. Jag har tid på fredag på avdelningen men med tanke på att jag ska vara på jobbet 9 dagar i sträck och just varit sjuk så vet jag inte om jag vill riskera att få ännu en karensdag när jag redan har 2 den här månaden. Ihhhhh 😦
      Kram och puss!!

  7. Johanna 26 oktober, 2009 den 20:02 #

    Hade jag varit du,med alla dessa allergier som du har gumman och allergier som du inte ens vet alla du kan reagera på hade jag inte tagit risken tror jag för du kan fan bli skitdålig=( Vill inte att nåt ska hända dig!

    Puss!

    • CarroBarro 26 oktober, 2009 den 22:36 #

      ÅH, jag vet inte…. jag måste ta reda på lite mer… men det är så svårt när ingen vet något om biverkningar och sånt…. 😦
      Puss puss!!

  8. Agneta 26 oktober, 2009 den 20:48 #

    Skulle nog ta sprutan om du tänker på att du ska sitta i ett flygplan i 11 timmar med en massa som hostar och nyser. Puss, Jättemånga som har tagit den och inte en enda som jag känner har fått någon reaktion. Puss

    • CarroBarro 26 oktober, 2009 den 22:38 #

      Jo, jag vet att jag ska flyga långt och allt det där. Men frågan är om jag kommer att bli dålig av vaccinet så att jag får men av det eller inte? =(
      Puss puss! ❤

  9. Suss 26 oktober, 2009 den 21:04 #

    Vilken svår situation, själv kommer jag vaccinera mig för andra i min omgivning…Men hur du skall göra är en jäkla bra fråga….Inte pratat md någon infektionsläkare om det? Dem borde ju veta, du kanske måste vara under uppsikt ett tag efter sprutan….Sköt om dig kram kram

    • CarroBarro 26 oktober, 2009 den 22:43 #

      Ja, jag vet inte…. jag får luska och klura och se sen 🙂

  10. Emilia 26 oktober, 2009 den 22:41 #

    Oj vad svårt!! Kan du inte rådgöra med någon läkare eller så o se vad dom tycker??!
    Kram

    • CarroBarro 26 oktober, 2009 den 22:46 #

      Jo, jag ska höra vad min husläkare säger, men jag tror inte han är så insatt när det gäller alla mina okända allergier… jag ska höra runt en del innan och se om någon har ett svar. Tyvärr tror jag det är svårt med svar över huvud taget med tanke på att vaccinet är så pass nytt som det är. Man har ju inte hunnit se långsiktiga biverkningar och sånt än =/
      Kram Carro

  11. johanna 27 oktober, 2009 den 15:22 #

    hej gumman!

    Åhh det är en så svår fråga. Jag har vaccinerat mig och den enda biverkningen jag fick var en smärta i armen, som ett gigantiskt blåmärke. Men jag har ju heller inga allergier eller är i någon annan riskgrupp. Skulle vilja ge dig ett klart svar men det går ju inte. Hoppas att det är bra med dig annars! kramkram

    • CarroBarro 27 oktober, 2009 den 23:26 #

      Jag blev ju dålig förra gången också. 40 graders feber i tre dygn. Härligt värre! 😉
      Hoppas att vi ses snart!
      Kram kram!

  12. Evelina 27 oktober, 2009 den 15:42 #

    Kommer inte vaccinera mig. Efter att ha vägt det fram och tillbaka så nej jag kommer inte göra det!

    Varför? Vi (jag) har aldrig vaccinerat oss mot vinterkräksjukan, fågelinfluensan m.m varför göra det nu för? Jag tänker verkligen inte låta någon spruta in något i mig där dom inte ens vet biverkningarna eller om man kanske skulle få men längre fram i livet.

    • CarroBarro 27 oktober, 2009 den 23:27 #

      Näe, jag har aldrig heller vaccinerat mig mot det, men det är ju en helt annan sak 🙂

  13. Denna Sanna Kvinna 31 oktober, 2009 den 13:56 #

    Förstår att du varken vet in eller ut. Jisses. Allt jag kan säga är att jag kommer inte vaccinera mig!

    Denna influensan är inte farliga än någon annan bara att dem som blir riktigt dåliga inte är samma åldershrupp som vanligt.

    Jag är mer rädd för vaccinet än för influensan. Det är inte testat på barn och gravida ännu och ändå så säger dem att alla gravida bör vaccinera sig! Samt att jag läste senast igår att 4 st dött strax efter dem tagit sitt vaccin och detta utredds nu. Om fallet är så är det allt så lika många som dött av vaccinet som av influensan.

    Vaccinet stoppas i andra länder men här hoppar Sverige när USA säger jump. Sinnessjukt!

Lämna en kommentar