RÄDDA LIV – GE BLOD!

13 Okt

På grund av kronisk sjukdom hör jag till dem som inte får lämna blod.
Jag önskar att jag kunde få lämna, när jag vet vilken nytta det gör, vilka hjältar alla NI är som går och lämnar blod regelbundet eller om det så är en gång.

Det blodet ni lämnar ges inte bara till trafikoffer och patienter som genomgår riskfyllda operationer eller liknande.
Det ges till mammor som kommer in akut blödandes och förlorar en massa blod i samband med förlossning.

Och det ges till ”våra” småttingar på jobbet som behöver blodtransfusioner för att de är för tidigt födda och har olika metaboliska störningar eller inte klarar av att hålla sitt Hb-värde på en jämn nivå.
Det ges också till barn som måste genomgå partiellt eller fullkomligt blodbyte p.g.a. hyperbilirubinemi, immuniseringar eller andra orsaker.
(Jag går inte in djupare på det här för det är troligtvis inte intressant för er som inte jobbar inom sjukvården?)
HÄR hittar ni en artikel om en liten tjej som fått göra ett blodbyte.

 

Hur som helst.
Ni räddar liv! Och den mängd blod ni ger under ett tillfälle kan hjälpa MÅNGA patienter, när det kommer till patienter i ”våran” storlek, som vi har hand om på jobbet.

Ni är viktiga. Ni är HJÄLTAR. Ni är änglar!

Snälla alla – anmäl er till att bli blodgivare och hjälp till att rädda liv!
Klicka HÄR.

Vilka kan ge blod?
Är du mellan 18 och 60 år, frisk och väger minst 50 kilo? Då är chansen stor att du kan bli blodgivare. Du får ge blod högst tre gånger per år om du är kvinna, fyra om du är man. Vid varje blodgivning tappas du på 4,5 dl blod (det är ungefär en tiondel av det blod du har i kroppen). 
Du måste ha svenskt personnummer, förstå och tala svenska samt visa giltig identitetshandling vid varje besök.

För er som vill ha mer information:
GeBlod.nu

14 svar to “RÄDDA LIV – GE BLOD!”

  1. Wysteriia 13 oktober, 2009 den 17:19 #

    Men usch nu känns det ju som jag borde gå o lämna blod annars är jag en dålig människa..haha 😉

  2. Suss 13 oktober, 2009 den 17:27 #

    Usch, jag skäms…Jag skall ta tag i detta, jag har verkligen ingen ursäkt att inte ge blod =)

    Sv: Självklart jag skall visa dig allt jag kan hihi…Sen får Peter akta sig 😉

  3. Wysteriia 13 oktober, 2009 den 17:34 #

    Svar: Man kan ju inte vara snygg jäm t;)

  4. We See 13 oktober, 2009 den 17:40 #

    Nä du, nu håller jag inte med riktigt =)

    Amir verkar ju ändå vara ute ganska mycket. Om han inet festar så är han på stan med någon och fikar, lunchar eller shoppar, så ensamtid borde Steffi ha fått ändå. (hur mycket ensamtid man nu kan få innan man flyttat hemifrån ens).

    Känner att eftersom Amir bodde hos Amir i bara knappt en vecka så borde det inte vara nån större uppoffring för Steffi och Amir har själv skrivit att han hade eget rum hos Amir så jag förstår verkligen inte vitsen med att ”slänga ut” honom när pojkvännen kom på besök.

    Iofs förstår jag inte helelr riktigt varför han flyttade hem till Steffi, hon bor ju till och med änu hemma. Jag skulle verkligen inte vilja tränga mig på hos min väns föräldrar och bo där, men men.

    Men jag förstår vad du menar. Vet inte helelr riktigt vem man ska tro på. Steffi skriver att Amir ringde och sa att han blivit utslängd och då sa hon att han kunde komma när hennes pojkvän gått, det kan man väl förstår, men Amir får det att låta som att han blev utslängd flera gånger under de få dagar han bodde där.
    Svårt att veta vem man ska tro på, särskilt när säkerligen båda överdriver till sin fördel =)

    Kram

    • CarroBarro 13 oktober, 2009 den 17:54 #

      Jag är inte insatt alls i ”tonårsbloggarnas liv” men jag läste inlägget hos dig och funderade lite. Bara en vecka…. ja det är ju en sak. Handlar det om månader så är det en annan. Och jag visste inte att hon bodde hemma heller. Det blir ju en annan synvinkel 🙂
      Kram C

  5. We See 13 oktober, 2009 den 17:40 #

    Eftersom Amir bodde hos STEFFI knappt en vecka menar jag så klart =)

  6. We See 13 oktober, 2009 den 17:42 #

    Haha, jag har visst kallat Steffi för Amir mer än bara en gång i en kommentar. Skickligt.

    NOTE TO MYSELF: Kolla igenom kommentarerna innan du sänder iväg dem.

    =D

  7. misstigerchic 13 oktober, 2009 den 17:49 #

    Sorry men jag får inte lämna blod =(

  8. Linda 13 oktober, 2009 den 17:59 #

    Åh vad kul att du gillade min tavla,jag har ett enormt sug att fortsätta måla. Får hoppas inspirationen fortsätter att flöda;)
    Ah du ser scrapping t.ex äringet för mig,hihi

  9. Suss 13 oktober, 2009 den 18:15 #

    Jag har en utmaning till dig..Kolla min blogg 😉 Kram

  10. FELICIA 13 oktober, 2009 den 19:09 #

    Jag vill jättegärna ge blod, men tyvärr är jag så jävla rädd för blod, blodprover och så vidare att det inte funkar, inte i dagsläget. Jag svimmar nästan. Hoppas en dag på att bli av med denna rädsla och kunna ge blod =) Skitbra av dom som gör det!

  11. marica 13 oktober, 2009 den 19:15 #

    Jag önskar att jag var mer våghalsig av mej o lämna blod men jag svimmar av bara tanken.. det värsta av mina förlossningar har varit när de har tagit ut kanylen ur handen… så det säger väl allt 😉

  12. Annis 13 oktober, 2009 den 20:34 #

    Så jag är en hjälte? Det känns förjäkla bra! :o)

  13. Wysteriia 13 oktober, 2009 den 21:36 #

    Jag ska vara kattvakt åt en tjej och tänkte försöka hinna göra några plåtningar som mua när jag har chansen att vara där! 🙂

    Kul med Pink, hade också velat gå men min ekonomi höll inte med, haha 😉

Kommentera

