Krabi – here we come!

3 Mar

Suvarnabhumi Annisen 

Efter fyra hela dagar här i Bangkok och Happyland Seaview Village hemma hos Martin & Tara bär det nu vidare av ner mot Krabi-provinsen och Ao Nang, Rai Leh, Koh Poda, Koh Phi Phi, Koh Yai, Koh Tab och en massa andra ställen som ska utforskas. Vissa för första gången och vissa för andra, tredje eller fjärde.
Det har väl inte undgått någon att Phi Phi är en av mina favoritplatser här i Thailand, ett av ställena där jag verkligen känner mig hemma och där jag verkligen kan koppla av. Känslan som infinner sig i kroppen när båten närmar sig och man äntligen står på PP:s mark igen är obeskrivlig.
Jag kom dit första gången 2oo7 med Malin. Vi hade bestämt oss för att åka ner och ta dykcertifikat och kolla in ön i några dagar, men det slutade med att vi stannade i mer än en vecka och en och en halv månad senare åkte jag tillbaka igen i väntan på att möta upp min familj på Phuket (där man helst inte spenderar någon extra dag i onödan!) 🙂

Annis och jag på Chatuchak Chatuchak Chatuchak (1) TuristCarro

I söndags åkte vi tjejer in till Bangkok med bil/skytrain/subway hela vägen till Chatuchak och gick runt där i några timmar och shoppade allt möjligt smått och gott. Jag blev helt förälskad i en väska som jag ”var tvungen att ha”. Jag prutade ner den till 125 kronor och gick nöjd därifrån 😉
Söndagen var mulen och det var riktigt skönt att knalla runt på Chatuchak då, lite kvalmigt och fuktigt och man blev så klart svettig, men inte lika yr i bollen som man brukar bli när det är runt 50 grader och tryckande värme. Annars brukar thailändarna inte rekommendera oss ”faranger” att åka ut till JJ när det är mars/april månad just pga värmen.

Vi fortsatte med tunnelbanan och bilen till Central World vid Bang Na där vi åt mat och strosade runt i ännu ett enormt shoppingkomplex (det finns gott om dem här!) 😉 Jag har varit på många av dem förut och ska ni åka hit kan jag rekommendera att besöka Seacon Square, MBK, Siam Paragon, Platinum Plaza och Central World. För er ”töser” som vill shoppa loss ordentligt (och vem vill inte det?!).

CoffeeHouse Grand Palace Trafik Centrala Bangkok

Igår gick vi upp redan vid 06 för att skjutsa Cicci till skolan och sen åka inåt centrala BKK igen. Vi stannade hos några av Taras vänner och drack en jättegod Frappe på vägen in. Vit choklad med krossad mandel (smakade som Snickers nästan). Grand Palace stod på schemat igår. Mams, paps och Peter har aldrig varit där innan och det är 6:e och 4:e året på raken för dem här i Thailand och jag & Tara tyckte att de borde se det. Annisen är ju här för första gången och det är Bangkoks största turistmål så det är klart att hon ska uppleva det också (även om man önskar att värmen kanske hade försvunnit för en stund där inne på tempelgårdarna. Phew).

Efter lite mer än en timme inne vid alla tempel och guld och upplevelser så åkte vi taxi vidare till Pratunam Area och släppte av den manliga delen av gänget vid Phantip Plaza för att shoppa loss en massa elektronik.
Vi tjejer knatade vidare längs med gatan och hamnade på Platinum Plaza – ett shoppingkomplex på 5 våningar med nästan bara kläder för kvinnor, skor, väskor och accesoarer så långt ögat kan nå. Smycken, underkläder och allt man kan tänka sig i stort sett. Shoppade ingenting direkt utan spar det till hemresan när vi ska tillbringa ytterligare tre dagar här uppe. Hittade i alla fall någonting till P som jag tyckte han ska ha och hoppas att det blir snyggt 🙂 Ögonmåttet kanske inte är det bästa, men jag hoppas att det fungerar 🙂

Åt lunch på S&P innan vi hoppade in i bilen och körde hemåt. Gissa om vi var trötta igår kväll!
Annisen och jag var ute och gick i området och satt nere på bryggan i ”blåsten” och 32 graders värme. Fläktar riktigt skönt på kvällen och ikväll när vi är framme i Krabi ska vi gå en långpromenad i området.

Jag och Annis

Återkommer senare så att ni inte blir helt less på att läsa här inne 😉
Stor kram till alla er vänner som läser!

2 svar to “Krabi – here we come!”

  1. Bunny 3 mars, 2009 den 14:40 #

    Myyys!!

    =)

    Puss ❤

  2. Therese 3 mars, 2009 den 19:46 #

    Hälsa Phiphi!!!:)

Kommentera

